G2M Superfriends

Thursday, October 13, 2011

Kasih GURU kepada MURID nya


Cikgu: Man, boleh tak kamu jangan bermain lagi. Exam dah nak dekat. Nanti kamu gagal susah nanti...Tak dapat sijil susah nak sambung pelajaran nanti

Murid: Cikgu nak sebok pasai pa? Lantaklah yang gagal bukan cikgu. Saya juga yang gagal... 

Cikgu: Sebab saya cikgu la saya risau kamu gagal...kalau lah saya kerja lain, kamu nak tunggang terbalik masuk bawa longkang pun saya tak kisah..

Peranan sebagai ibu bapa kedua tidak boleh dinafikan oleh setiap insan yang bergelar guru. Oleh itu secara tidak langsung, guru adalah pembimbing dan penjaga kepada murid semasa mereka berada di sekolah.


~HADAPI DENGAN SENYUMAN~

31 comments:

Kancil 8349 said...

simple tapi bermakna geng...betul juga kata cikgu tu...kalau kerja lain ndak kisah apa jadi dengan budak tu...

Ummi_R❀salici❀us said...

harap cikgu2 semua bersabar dan bertahan dengan sikap pelajar yang pelbagai sekarang :)

Afikah Aziz said...

jadi hargai lah jasa dan pengorbanan guru yg susah payah mendidik kita,ape pun terima kasih cikgu :)

Yatie Awang said...

betul2..masih ada juga guru yg masih prihatin walaupun di luar sekolah...cikgu memang seharusnya dihormati

Prince Halilintar said...

tu la..ni la peranan cikgu untuk mendidik anak murid sehingga berjaya..kene sabar la byk2 dgn kerenah murid ni..

enEnfeeL said...

cikgu yang berdedikasi nie :)
nk jadi cikgu jugak la :P~

N i e Z a said...

tanggungjawab sbgi seorg cikgu sememangnyer berat..tmbah2 lg nak kendalikan murid2 yg cm ni kan..ape pon all the best cikgu..

ain1914 said...

minta maaf lah cikgu.... agak tak berapa setuju ngan statement cikgu je yang risau ngan masa depan sorang budak... tak kisah lah keje apa pun... kalo kita dah berakal sepatutnya kita semua kena risau ngan masa depan budak2 yang bakal jadi pelapis kita....

Ezad Skytech said...

bila da jadi cikgu ni memang kena bersabar dengan perangai2 pelajar yang bermacam ragam ni..

JunAina said...

itu jawapan anak murid zaman sekarang. zaman kak aina sekolah dulu jumpa cikgu kat luar pun tak angkat muka kalau boleh terus nak sembunyi dalam timbunan kain baju kat supermarket...heheheee...

bobiedanbad said...

Situasi yg sering di hadapi guru, sering Kali juga disalah tafsirkan.

Hanie_Dew said...

cikgu aku dulu pun selalu risau dgm markah kami tiap kali ujian. beratnya tanggungjawab guru baru la aku sedar bila dah dewasa ni.

ayat tak jadi ke nak gabung tajuk filem. yakin boleh. memula aku taip ayat petama tu pun xde idea. tak payah logik sangat.

Hanie_Dew said...

haaa..nak idea bijak lagi bernas. ce test anak murid cikgu tu kreatif tak kreatif dorg. hahahahha..

maszull said...

salam dil...hadapilah ianya dengan kesabaran yer ...

itulah salah satu tugas seorg pendidik yg baik sanggup menghadapi masalah walaupun ditentang ngan mcm2 alasan...:)

Fara said...

Klu gagal, ko nak kojo apo jang oi? Jdk pengembalo lombu? Ko sgp kjo kuli ko jang?

CikGu Ma said...

btul la tu...budak2 nak exam cikgu tumpang risau...

dan setuju jgk dengan pendapat Ain1914, sepatutnya kerja apa pun sepatutnya mendoakan generasi akan datang cemerlang ^^,

just an opinion ^^,

Bro ahmad said...

cari guru yang betul2 niat mendidik

fiza said...

Tanggungjawab cikgu memang besar dan mencabar.

Hanis Azla said...

jasa dan peranan guru sangat besat untuk kita semua.. guru memang satu tugasan mulia.. Selamat tengah hari cikgu.. selamat mendidik anak bangsa dengan jayanya..

Dylla Abas said...

hmm..susah juga kan bila seorang guru terpaksa berdepan dengan murid yg suka menjawab macam ni.agaknya patutlah saya tak boleh jadi guru.KURANG SABAR..hehehe :)

cik sakura said...

cikgu yang tak pernah memberi nasihat dan dorongan..cik sakura ada seorang cikgu yang sampai kini menjadi mentor cik sakura..

intan_blur said...

hahhahha..ayat tu teringat intan zaman sek dulu..suke sgt lawan ckp cikgu.. ;(

AIEN NOT ALIEN said...

tugas seorang guru memang mencabar ya...kena banyak bersabar dalam menasihati.. :)

cinnamon.com said...

jawapan budak sekarang sgt biadap..

QueeN TerataI said...

betul tue... Guru adalah insan yg terdekat juga dengan anak2.. selain ibubapa

Miss Nadya said...

betul..kalau cikgu xtegur ank muridnye...bukan la cikgu..:)

new entry :: Nad nak mintak tulun ツ

Gen2Merah said...

@ Kancil 8349---->
iya betul tu ums.. Kerana kita guru lah kita patut bertanggungjawab utk mereka


@ Ummi_R❀salici❀us----->
itulah yang guru2 masa kini harapkan.. terbaik utk murid2nya meskipun pelbagai dugaan dtg melanda


@ Afikah Aziz---->
sama2 kasih Afikah Aziz.. ehehe


@ Yatie Awang---->
terima kasih Yatie.. Sekarang ni dah tak ramai lagi ibu bapa yang respek dengan guru2 masa kini..


@ Prince Halilintar----->
iya, itulah perana guru2 untuk mendidik mereka sehingga berjaya


@ enEnfeeL---->
kalau enEnfeeL dapat jadi guru kelak, jadilah guru yang berkarisma utk anak2 bangsa yaa.. all the best


@ N i e Z a---->
sebenarnya itulah cabaran menghadapi murid2 yang degil ni.. kena berhati2 dan sentiasa ambil berat dengan mereka


@ ain1914---->
terima kasih ain atas teguran membina ini. sebenarnya maksud di atas tu adalah statement utk menjelaskan kepada murid tersebut betapa ambil beratnya seorang guru kepada dia. tak bemaksud untuk menidakkan peranan pihak yang lain.. Maafkan saya ya.. Terima kasih atas pendapat ini...


@ Ezad Skytech----->
betul tu ezad... sabar adalah kunci utama seorang guru..


@ JunAina----->
ahahahaha.. sama kes macam kami lah kak dulu2.. malu nak bersemuka ngan guru2 kalau terjumpa di supermarket.. sembunyi.. ekekeke..


@ bobiedanbad---->
betul tu bobiedanbad... kita guru, hanya kita yang tahu keadaan sebenar kan..


@ Hanie_Dew----->
siyes, saya dah cuba utk gabungkan ayat2 filem yang kamu anjurkan tu.. tapi x dapat2 juga lah.. ehehe.. berterabur.. ekeke


@ maszull---->
alhamdulillah, terima kasih atas oendapat bernas itu kak.. salam ceria ya kak mas


@ Fara---->
ehehehe.. setuju dengan Fara... (",)


@ CikGu Ma----->
betul3x.. seujut dengan pendapat ain dan cikgu Ma.. sapa2 pun patut risau dengan prestasi anak2 murid kan... terima kasih ya


@ Bro ahmad---->
setuju.. dah tak ramai ada guru2 yang berniat begitu...


@ fiza---->
setuju dengan opinion itu.. tanggugjawab mmg besar


@ Hanis Azla---->
terima kasih banyak2 kak fea... terima kasih kerana memahami...


@ Dylla Abas---->
ehehehe.. patutnya Dylla boleh jadi Guru Besar sebab tegas dan bersemangat..eheh


@ cik sakura---->
wah, sampai sekarang cik sakura ada seorang mentor yang membimbing yaa.. tahniah yee..


@ intan_blur---->
wah, iya ka kak intan suka melawan guru dulu? mesti kecil2 dulu intan nakal ni kan.. eheh..masing2 ada kenangan tersendiri kan


@ AIEN NOT ALIEN---->
betul tu ain.. bukan hanya mengajar, mendidik, merancang dan menasihati juga perlu


@ cinnamon.com---->
betul3x... itu sebabnya guru2 kena prihatin dan ambil kisah masalah ini


@ QueeN TerataI---->
iya, tugas guru adalah ibu bapa kedua kepada seorang murid


@ Miss Nadya ---->
setuju3x... guru yang bertanggungjawab, adalah guru yang menegur dan menasihati anak2 muridnya secara berhemah

ziraziz said...

"kami guru Malaysia,
berikrar dan berjanji,
mendidik dan memimpin,
putra putri negara kita"... :)

Jue said...

Wah beb. Ayat ni lama x dgr. Dulu time skolah slalu dgr. Bebdk nakal bkn amik port. Lps tu br myesal. Ada yg dgr pastu skrg mnikmati hasil mdgr nasihat =)

aizamia3 said...

pada yang dah lama merasai alam persekolahan pasti ada yang menyesal takmo belajar rajin2.. sudahnya kan dah susahkan diri malah mungkin keluarga..

budak2 sekarang memang terlebih berani berbanding budak sekolah dulu..

Oh Oeya said...

Guru-guru anak saya bertanggungjawab dan baik :)

Cikgu Gen2Merah pun baik kan :)

http://ohoeya858.blogspot.com/2010/08/you-ok-hah.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...