G2M Superfriends

Thursday, October 6, 2011

BERSEDIA untuk berubah


"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib
sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….”
-Surah Ar-Ra’ad, Ayat 11-

Dalam kehidupan ini, tatkala kita sibuk mengejar kemewahan dunia, Allah uji kita dengan pelbagai dugaan dan kerumitan.

Dan kita berkata "Ya Allah, mengapa sebegini berat ujian mu terhadapku?"

Janganlah kita sekali-kali menyesal dan merungut! Kerana dugaan itulah yang mengentalkan hati dan jiwa kita ke arah kejayaan. Dan di situlah jua tuhan menguji keimanan kita sebagai hamba-Nya... 

Wallahhualam.. 

    ~HADAPI DENGAN SENYUMAN~

28 comments:

IMANSHAH said...

insyaAllah hijrah itu merupakan tindakan terbaik

abah khalisha said...

yang betul tu...berhijrah menjadi lebih baik

Prince Halilintar said...

sentiasa berusaha dan berdoa kpd Allah selalu wlpon byk dugaan yg diberi olehNya..insyaallah ada hikmahnya.

Kancil 8349 said...

berubah ke arah kebaikan

Gen2Merah said...

@ IMANSHAH---->
InsyaAllah.. terima kasih ya IMANSHAH


@ abah khalisha----->
semoga penghijraan ini akan ada perubahannya


@ Prince Halilintar---->
berusaha dan berdoa.. Insya Allah kan


@ Kancil 8349---> berubah ke arah yang lebih baik dan sempurna

intan_blur said...

cikgu thx..sbb syare..sharing is caring ;)

Tinta Emas said...

Alhamdulillah, saya masih lagi boleh bertahan dengan ujian2 drpd Allah... Semoga Allah tetapkan iman saya dan orang2 yang sewaktu dengannya...

bobiedanbad said...

Dugaan mematangkan diri

QueeN TerataI said...

betul tu.. setiap apa yg kita lakukan kenalah ada usaha... berdoa dan bertawakal insyaAllah kita akan jadi kuat dlm mengharungi setiap cabaran dan dugaan Allah SWT... :)

Dylla Abas said...

setuju sangat dgn entri.sy yg dlm proses nak berubah ke arah kebaikan ni terasa sangat2 diuji kesabarannya.harap boleh bertahan dan boleh terus bersabar :)

iKhRam said...

jom kita sama2 senyum

bad mood jugak ni sebenarnya..

N i e Z a said...

insyaAllah..klu niat ikhlas utk berubah..sumenyer dipermudahkan...

Gen2Merah said...

@ intan_blur----->
terima kasih sama2 ya Intan


@ Tinta Emas----->
alhamdulillah, semoga kita semua akan dapat ketabahan spt itu


@ bobiedanbad---->
betul3x.. bila dah matang, cara tindakan kita pun akan lebih teratur dan sempurna alhamdulillah


@ QueeN TerataI---->
berdoa dan bertawakkal.. terima kasih bnyk2 Queen atas nasihat ini


@ Dylla Abas---->
harap Dylla dan saya dapat sentiasa bersabar dengan ujian ini... teruskan perjuangan ya


@ iKhRam---->
eheheh.. jangan bad mood pagi ni.. senyum2 lah selalu ya iKhRam.. ehee


@ N i e Z a---->
alhamdulillah, terima kasih ya N i e Z a atas perkongsian ini.. bila kita ikhlas, semuanya d permudahkan. amin

3no gr33ny said...

semakin Allah syg org tu..semakin Dia berikan ujian..supaya org tu sentiasa igt pd NYA

Oh Oeya said...

Tuhan tidak menguji lebih dari apa yang kita mampu tanggung :)

aimie amalina said...

yay!
alhamdulillah
sentiasa bersbr bile la nk dpt kje ni
hehehe

Kasih Kita said...

berubah keluar dari kesesatan itu yang paling sukar. Kadang2 kita rasa kita betul, rupanya kita salah. Itulah perubahan yang sepatutnya kita lakukan :)

maszull said...

salam dil...betul tu jgnlah kita selalu merungut akan kesusahan,kesulitan,dugaan yg dtg itu tapi kita hendaklah berusaha utk mencari jalan penyelesaiannya agar segala dugaan itu berjaya diatasi...:)

aizamia3 said...

bila sesuatu musibah itu berlaku, bukan DIA tidak sayangkan kita tapi untuk menguji sejauh mana keimanan dan kesabaran kita..

nazirah said...

betul tu .. kene usaha di smpng brtawakal kepada Nya ;)

amy syahirah said...

terima kasih chegu ='(

Gen2Merah said...

3no gr33ny---->
@ betul3x... ujian itu sebenarnya utk kita berfikir ada hikmah d atas setiap yg berlaku


@ Oh Oeya---->
setuju. Tuhan itu Maha penyayang ke atas hamba-hambanya


@ aimie amalina---->
ehehehe. Banyakkan bersabar ye Lily.. ada rezeki ada lah tu.. semuanya ujian utk kita bersabar


@ Kasih Kita----->
betul3x... saya setuju. Tima kasih ya Kasih


@ maszull---->
betul tu mami.. merungut hanya akan membinasakan diri..


@ aizamia3---->
iya, semuanya hanyalah ujian daripada yang Maha Esa


@ nazirah--->
usaha dan tawakkal pasti akan berjaya


@ amy syahirah---->
tima kasih sama2 ya amy syahirah . salam ukhuwah

delarocha said...

berhenti merungut..bersyukur

Adylia Qarissa said...

tahniah...dah ramai peminat :)

azam said...

wow...dah 900...tahniah ye

Hanie_Dew said...

wah..tahniah tahniah bro. semoga bertambah kenalan.

waahh lagi byk aku tertinggal entry ko. nanti dah free cikit dtg lagi ya.

Hanie_Dew said...

doa la mintak ketabahan hati utk hadapi dugaan bukan merungut. aku pun kadg telepas menrungut kalau ada problem.

Gen2Merah said...

@ delarocha----->
betul3x.. bersyukur apa yang ada kan..


@ Adylia Qarissa---->
ehehe.. Terima kasih ya Adylia


@ Hanie_Dew---->
terima kasih banyak2 Hanie sebab sudi jadi rakan saya d alam maya ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...