G2M Superfriends

Tuesday, January 3, 2012

PENSIL dan PEMADAM


PENSEL : Saya minta maaf.

PEMADAM : Untuk apa? Awak tak buat salah pun dengan saya.

PENSEL : Saya minta maaf disebabkan saya, awak selalu tercedera. Setiap kali saya buat silap, awak pasti berada di sisi untuk membetulkan segala kesilapan saya. Setiap kali awak memadam, selagi itu lah awak semakin mengecil dan kehilangan sebilangan dari diri awak.

PEMADAM : Takpe, saya langsung tidak kisah pun tentangnya. Kerana saya memang diperbuat untuk membetulkan kesilapan yang awak dah buat. Walaupun suatu hari nanti saya tahu saya pasti akan hilang, namun jauh dari sudut hati, saya tetap berbangga dengan kerja saya ni. Jadi jangan la risau sebab saya tak mahu tengok awak bersedih...

Sumber copy paste: Jom Berdakwah di FB

Moral of the story: 

Watak 'Pemadam' di atas boleh diibaratkan sebagai ibu bapa kita, atau mungkin juga guru-guru kita. Kenangilah jasa-jasa dan  pengorbanan mereka.

31 comments:

Cikpuan rara said...

sedih pulak bila baca.

AmirFX said...

Sekarang nie budak bukan main lagi banyak pensel nak dibawa.. Habis cikgu nanti.. haha..

Yatie Awang said...

harap kita juga boleh jadi macam pemadam tu kan?...membantu orang lain...InsyaAllah
Kisah sedih:Jubah untuk Ibu

Ezad Skytech said...

banyak jasa 'Pemadam' kat kita kan...:D

Afida Anuar said...

Ayuh kita jadi pemadam!;) memadam semua kesalahan kawan2.. perbuatan jahat kawan2 kat kita... memadam semua tangis duka yang masih tersisa dalam jiwa..

(ke situ pulak fida ni!)...heh~

cinnamon.com said...

Selamat kembali ke sekolah cikgu...

QueeN TerataI said...

betul tue.. begitu terkesan dihati jika kita benar2 memahami maksud disebaliknya

Ayuni said...

sweet....

3no gr33ny said...

tetap berharap pemadam tak hilang dari mata hati..

whitecappuccino said...

nice sharing cikgu!

klcitizen cikgunormah said...

zaman dulu jadi lilin yang membakar diri, sekarang jadi pemadam pulak yang makin mengecil...


patut ubah jadi mr google la , atau pendeta, yang makin banyak gunanya...

IntaNBerliaN said...

betoi2... kenag jasa ibu spt ibu alisha & kenang jasa guru spt cikgu.. hihii

encik Cool said...

wah!! sgt mendlm maknanya tu..

MulutPayau said...

anak akak suka kumpul pemadam....main dalam kelas....hehhee

Iffah Afeefah said...

Sedih
ramai org mengekspresikan cerita ni lain maksudnye

tapi bgs jugak moral die

maszull said...

assalamualaikum dil...suka sgt ngan n3 ni selamat kembali ke sekolah cikgu...:)

Dylla Abas said...

rasa sedih la baca entri ni..tulus betul hati si 'pemadam' kan..

wan nurul hezrina said...

tulah cakap2 bahasa pemadam tadi mmg mcm ibu bapa kita..sedihnyer bunyi=)

MamaEma said...

semestinya sama sekali tidak lupa jasa2 cikgu..yg lebih mendidik anak kat sekolah

Hanis MY said...

sukanya...betul2 stuju sgt...

happy new year...

aimie amalina said...

huuu
ase sedih jugak
pemadam akan memadan terus kesalahan2
berbanding liquid hanya sementara
huuuuu

KuNanGKuNanG said...

mmg ibu bapa dan guru byk berjasa pada kite.terima kasih pada keduanye..kalau tanpa mereka xdela kite yg hari ini..

Aien Not Alien said...

PEMADAM kalau hilang....mesti kertas akan kotor dengan pelbagai contengan yang silap kan....hargai pemadam selagi ada masa...


*cikgu ma memang suka kenakan kita...hihi.. kan bang... ^_^"

cik sakura said...

entry ini menarik perhatian cik sakura..thanks awak..

anitadiana said...

suka-suka lah cikgu..harap boleh jadi permadam terbaik untuk anak2...selamat tahun baru cikgu...mesti hari ini cikgu bezy...

NOOR FATIN said...

sedih dan cite tu memang betol..wuwuwu..

Hanie_Dew said...

sebak pulak aku baca.boleh gitu.hihi.

sebb membayangkan pemadam tu akan hialng suatu saat utk memadam kesilapan pensel.

Puan Kutu said...

such a very good example..

semoga pemadam akan terus berbakti kepada pensil dan semoga pensil akan sentiasa ingat jasa pemadam padanya.

both mmg saling memerlukan..:)

EZAD AMIR said...

hoho..teringat zaman skolah bila awal thn mesti seronok..tgh2 thn tu yg xbez,homework mula btmbh..
skolah aq dulu org yg pkai beg roda dipandang tinggi...ekekeke..

ciK LyndaWawa said...

selamat pagi cikgu!!!

Nisa Greennnpanda said...

terbaikkkk.. ^_^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...