G2M Superfriends

Monday, September 26, 2011

MUSTAJAB Doa yang teraniaya


Alhamdulillah, tidak seperti hari sebelumnya, hari ini cuaca redup sepanjang Hari. Begitu juga dengan kehidupan manusia. Adakalanya gembira, adakalanya berduka. Oh iya, semasa dalam perjalanan pulang kerja tadi, terlihat gelagat seorang tuan rumah yang menganiaya kucing peliharaannya sendiri. Kesian. Dalam hati, kalau lah kucing itu berdoa kezaliman yang berlaku terhadapnya, sudah pasti doanya akan termakbul.

Apa pun sebagai perkongsian bersama, baik manusia mahupun haiwan jangan lah kita buat sebarang penganiayaan. Sesungguhnya doa yang teraniaya itu memang mujarab.

Rasulullah saw bersabda: "...Dan takutlah terhadap doa orang yang terzalimi, karena antara dia dan Allah tidak ada hijab (pembatas yang menghalangi)nya." (HR. Bukhari dan Muslim).

Semoga kisah ini menjadi pengajaran bersama:-

KISAH SEORANG RAJA YANG ZALIM

Suatu pagi seorang laki-laki pergi hendak berburu mencari rezeki yang halal. Namun sampai hampir malam, ia belum mendapatkan satu pun binatang buruan. Ia lalu berdoa sepenuh hati:"Ya Allah, anak-anakku menunggu kelaparan di rumah, berilah aku seekor binatang buruan". Tidak lama setelah doanya selesai ia panjatkan, Allah memberikannya rezeki, jala yang dibawa pemburu itu mengenai seekor ikan yang sangat besar. Ia pun bersyukur kepada Allah dan pulang ke rumah dengan penuh bahagia.
 
Di tengah perjalanan pulang, ia bertemu dengan kelompok raja yang hendak berburu juga. Raja heran dan takjub luar biasa begitu melihat ikan sebegitu besar yang dibawa pemburu itu. Lalu, ia menyuruh pengawal untuk mengambil ikan itu secara paksa dari tangan sang pemburu.

Dibawanya ikan itu pulang dengan bahagia. Ketika sampai di istana, ia keluarkan ikan itu dan bolak-balik sambil tertawa ria, tiba-tiba ikan itu mengigit jarinya dan mengakibatkan badannya jadi panas dingin sehingga malam itu raja tidak dapat tidur.

Dihadirkanlah seluruh doktor untuk mengubati sakitnya, semua doktor menyarankan agar jarinya itu dipotong untuk menghindari tersebarnya racun ke anggota badan lainnya. Raja pun menyetujui nasihat mereka. Namun setelah jarinya dipotong, ia tetap tidak dapat istirahat karena ternyata racun itu telah menyebar ke bagian tubuh lainnya,

Para doktor pun menyarankan agar pergelangan tangan raja dipotong dan raja pun menyetujuinya. Namun setelah pergelangan tangannya dipotong, tetap saja raja tidak dapat memejamkan matanya, bahkan rasa sakitnya makin bertambah; ia berteriak dan meringis dengan keras karena racun itu telah merasuk dan menyebar ke anggota tubuh lainnya.
 
Seluruh dokter akhirnya menyarankan agar tangan raja sampai siku dipotong, raja pun menyetujuinya. Setelah lengannya dipotong, sakit jasmaninya kini telah hilang, tetapi diri dan jiwanya tetap belum tenang. Semua doktor akhirnya menyarankan agar raja dibawa ke seorang doktor jiwa (ahli hikmah).

Dibawalah sang raja menemui seorang doktor jiwa dan diceritakan seluruh kejadian seputar ikan yang ia rebut dari pemburu itu. Mendengar itu, ahli hikmah berkata, "Jiwa Tuan tetap tidak akan tenang selamanya sampai pemburu itu memaafkan dosa dan kesalahan yang telah Tuan perbuat.

Dicarinya pemburu itu dan setelah didapatkan, raja menceritakan kejadian yang dialaminya dan ia memohon agar si pemburu itu memaafkan semua kesalahannya. Si pemburu pun memaafkannya dan keduanya saling berjabat tangan.

Sang raja penasaran ingin mengetahui apa yang dikatakan si pemburu ketika raja mengambil paksa ikannya. Ia bertanya, "Wahai pemburu apa yang kau katakan ketika aku merampas ikanmu itu?".

Pemburu itu menjawab,"Tidak ada, kecuali aku hanya mengatakan 'ya Allah sesungguhnya dia telah menampakkan kekuatannya kepadaku, perlihatkanlah kekuatan-Mu kepadanya!" Sungguh, doa orang teraniaya sangat mustajab, maka berhati-hatilah dalam bertindak. Wallahu 'alam bi shawab
 

~HADAPI DENGAN SENYUMAN~

22 comments:

Prince Halilintar said...

suke entri ni..byk pengajaran..

yg penting xkire la binatang atau manusia atau bende hidup lain jgnlah kite menganiayanya sesuka hati..

Kancil 8349 said...

entri yang menarik geng...semoga kita sedar dan sentiasa berhati - hati di atas tindakan kita. Kekadang kita tidak sedar dan sebab itu kita kena ingat mengingat antara satu sama lain...kalau sudah terjadi lekas2 lah minta maaf jangan sampai hukuman tu baru minta maaf...baru mahu mencari...

Gen2Merah said...

Prince Halilintar ---->

betul3x... sayang menyayangi lah sesama kita

Gen2Merah said...

Kancil 8349 --->

org cakap sudah terhantuk baru tergadah.. baik minta maaf cepat2 sebelum terlanjur kan

Umi Asura Sanusi said...

ramai yg still suke aniaya orang...klaulah diaorang semua baca benda kat atas ni..

Gen2Merah said...

Umi Asura Sanusi---->

iya, masi ada juga orang yang hasad dengki dan tamak hingga sanggup nak anaiya orang .. huhu

maszull said...

salam gen2merah...n3 yg betul2 menarik hati mama...

setiap perbuatan salah itu pasti akan ada balasannya....

Lulu Caldina said...

lulu ni kira selalu dianiaya...

psstt ada org tu selalu kutuk chelsea :)

Gen2Merah said...

maszull ---->

betull.. setuju dengan mama...

Gen2Merah said...

Lulu Caldina ---->

ye ke selalu kena aniaya? ehehehe... lain kali jangan sokong Chelsea lagi... tu yang selalu kena buli.. ekekekeke (",)

Hanie_Dew said...

manusia atau binatang bahkan tumbuh tumbuhan adalah makhluk Allah yang sentiasa berdoa.

suke n3 pengajaran macam ni.memnag ciri ciri seorang cikgu.

***jue bakn saja boel google no tepon.silap silap rumah ko pun di bole kesan tu pakai google.

Gen2Merah said...

Hanie_Dew ---->

ye ke Jue pandai kesan no tel umah saya pakai google? hehe.. hebat..

bgtau kwn awak tu ye, saya cabar dia dptkan no tel umah saya... ekekeke

Ummi_R❀salici❀us said...

a good action begins with sincere intention or niat..

bila buat jahat sampai bila2 org ingat...

QueeN TerataI said...

erm.. betul tue.. bagi sesiapa yg teraniaya byk2kanlah berdoa.. InsyaAllah Allah akan membalasnya.

NOOR FATIN said...

xleh la tgk org zalim dgn kucing. sakit ati sgt rasa.. huhu,,

Gen2Merah said...

Ummi_R❀salici❀us ---->

setuju.. buat baik berpada2.. buat jahat jangan sesekali kan...

Gen2Merah said...

QueeN TerataI ---->

insya Allah orang yang teraniaya makbul doanya.....

Gen2Merah said...

NOOR FATIN ---->

kesian kan.. kucing itu haiwan manja.. bila kena dera rasa zalim sangat orang itu

Zie said...

Bestnya dapat main Futsall. lama tak ligan bola, skang kami aktif Painball hehehe

whitecappuccino said...

wah! entri pasal futsal tapi sangat menarik dibaca. akak tak pernah main futsal tapi bola sepak pernah :)

Afikah Aziz said...

hati2,jgn sbb perkataan atau perilaku kita org akan rasa di aniaya..kng x psl2 kite dpt keburukan,klu dh tau salah cepat2 mintak maaf baru btl,kn kn :)

Dylla Abas said...

cikgu..macam mana pula kes orang yg menganiaya dirinya sendiri..?? selalu tertanya soalan ni.tapi tak pernah dapat jawapan..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...