G2M Superfriends

Friday, September 9, 2011

KECACINGAN kanak-kanak


Suatu pagi yang indah di sebuah sekolah rendah, seorang guru begitu dedikasi mengajar anak-anak muridnya tentang betapa bahayanya minuman keras kepada mereka.

Untuk menyampaikan ilmu tersebut dengan lebih berkesan, guru tersebut mengambil 2 ekor cacing yang masih hidup, dan dua gelas minuman yang masing-masing berisi air mineral dan arak.

"Cuba perhatikan murid-murid. Lihat bagaimana cikgu akan memasukkan cacing ini ke dalam gelas. Cuba perhatikan. Cacing yang sebelah kanan, akan saya masukkan ke dalam air mineral manakala cacing yang sebelah kiri, cikgu akan masukkan ke dalam arak. Perhatikan betul2."
  
Semua mata tertumpu pada kedua2 ekor cacing itu.

Seperti dijangkakan, cacing yang berada dalam gelas yang berisi air mineral
itu berenang-berenang di dasar gelas, manakala cacing yang berada di dalam arak menggelepur lalu mati.

Si cikgu tersenyum lebar. Objektif pengajarannya tercapai. Tersenyum girang bila melihat anak-anak muridnya memberikan sepenuh tumpuan pada ujikajinya.

"Baiklah murid2, apa yang kamu dapat belajar dari ujikaji yang cikgu tunjukkan sebentar tadi??"

Dengan penuh yakin anak2 muridnya menjawab-------> 
 
"UNTUK MENGELAKKAN KECACINGAN… MINUMLAH ARAK... ehehehehe..... "

(perlunya seorang guru menyampaikan pengajaran dengan lebih jelas (",)....

p/s: Info tentang "kecacingan kanak-kanak" [KLIK SINI].

Kredit to: Suhaimi.org. 


~HADAPI DENGAN SENYUMAN~

54 comments:

Kancil 8349 said...

aduh...luculah dil...salah pemahaman budak2 tu...hahaha...bahaya juga nie...kalau ndak dibagitau betul2...boleh terpesong bebudak kita...hahaha

Asyikin said...

hahahahaha, pemikiran dewas lain dengan pemikiran kanak-kanak. hihi

Jo Qusary said...

Anak2 pun akan meminta ibu belikan arak kat farmasi utk mengubati kecacingan dlm perut...

Papa Mifz said...

adoi mcm mano budak2 nih leh salah tafsir nih...haha

Prince Halilintar said...

hahaa..ketawa duk bace sorg2 ni..macam2 ragam murid2 tu..

Gen2Merah said...

Kancil 8349 ---->

ehehe.. betul juga kan.. salah penerangan, parah akibatnya buat budak2.. ehe

Gen2Merah said...

Asyikin ---->

ya betull. mereka perlu dijelaskan dengan lebih teliti agar mudah memahami.. ehe

Gen2Merah said...

Jo Qusary ---->

ehehehe.. harap2 kejadian tu tak brlaku lah kan....

CikGu Ma said...

kadang2 saya suka baca entry cikgu bukan sebab entry berbau lucu, tapi ayat2 cikgu sungguh jujur dan...tak tahu nak cakap...heheh...

***dah qada' subuh ke belum ni???

Gen2Merah said...

Papa Mifz---->

ehehehe.. dua penerangan kot.. satu pasal arak, satu lagi tentang kecacingan.. tu sebab dorg tersalah tafsir..

Gen2Merah said...

Prince Halilintar---->

ehehe.. bermacam ragam, bermacam karenah..

CikGu Ma said...

la....ingatkan cikgu ajar dorng mcm mana nak bermain2 dengan cacing...hehehe

Gen2Merah said...

CikGu Ma ---->

dengan cacing pun saya geli, apa lagi nak ajak dorg bermain dengan cacing geli geliman ini.. ehehe

Gen2Merah said...

CikGu Ma ---->

iye ke? thanx lah cikgu Ma... saya dah Qada' subuh??? loooh, hari2 saya bangun pukul 4 sebab nak mandi sarapan dan pegi sekolah sekali.. ehehe

maszull said...

salam....hahaha buat lawak plak cikgu budak2 ni...

cikgu kena bagi penerangan yg betul nanti die org ingat boleh minum arak tu plak...bahaya tau...:)

cik sakura said...

pemikiran kanak-kanak dan orang dewasa jauh berbeza kan..kena bagi penerangan terperinci lepas ni..hehe..apa2 pun ujikaji ini menarik..

Jue said...

Budak2 mmg lucu kan, pnah dgr psl cite..dpt dr email. Agak2 cite tu based on real story ke eh?

Nizam Ijam said...

hahahaa...budak2 nie :D

H.J said...

haha..bijak je bebudak zaman sekarang..haha

missgee said...

Hahahaha..
Budak2 memang agak lurus..
Kena ada "Peneguhan"
yang berulang..
Baru dorang lebih paham :)

Gen2Merah said...

maszull----->

ehehe.. sekaar renungan buat semua guru agar lebih itu dalam pengajaran

Gen2Merah said...

cik sakura---->

ehehe... uji kaji yang sangat menarik.. cuma penerangan yang perlu lebih terperinci..

Gen2Merah said...

Jue --->

iye, cerita ni pun saya copy dari sahabat blogger.. entahlah, rasaya cerota ini tak real kot.. sekadar untuk rekaan semata...

Gen2Merah said...

Nizam Ijam ---->

ehehehe...

Gen2Merah said...

H.J ---->

sebab tu cikgu nya perlu lebih bijak kan... ngeehe

Gen2Merah said...

missgee---->

iya betull.. saya sokong 101%.. hehe

missina said...

masalah jugk klu salah tafsiran ni,,hehe,,pening cikgu dgr jwpn camtu,,,huhu,,

QueeN TerataI said...

adehhhh ingtkan nak jawab JGN MINUM ARAK NNT MATI... isk.. isk.. isk...

Gen2Merah said...

missina ---->

ehehehe

Gen2Merah said...

QueeN TerataI--->

ekekeke... tu mungkin yang cikgu tu mau jelaskan.. ehe

Abby Salvatore said...

Haha... Ada ka..

Namun kesian cacing jd bahan eksperimen kan..

cleverspider55 a.k.a alam1cinta said...

nah!terlebih faham lak bdk2 tu yer..hehe..
Salam kenal genx.Terimaksh sudi hadir ke blogku dan follow.
Dah follow gak.

HaiDa HiDa said...

budak2 skank mmg bijak.. huhuu..
kne ada penerangan yang jelas tuk mereka supaya tidak ada salah tafsir..

AIEN NOT ALIEN said...

haha.. jika terjadi macam ni, kenalah cikgu jelaskan betul2...

budak kacamata said...

budak2 pk advance sgt kdg2..hukhuk..ader follow sye nyer blog ea..xkua kat list plak..error kot..btw, done following ur blog..thanx 4 visit..

budak kacamata said...

budak2 pk advance sgt kdg2..hukhuk..ader follow sye nyer blog ea..xkua kat list plak..error kot..btw, done following ur blog..thanx 4 visit..

LiFe KaMi said...

sebab budak pemikiran mereka terlalu jujur dan lurus..
bahaya juga kalau disalah tafsir ni..kena terang satu persatu..:)

Santri T.P.I.N.I said...

terima kasih Gen2...

http://sun3tpini.blogspot.com/2011/09/my-top-25-commentators.html

Kancil 8349 said...

terima kasih geng...

http://kancil8349.blogspot.com/2011/09/punca-traffik-kancil-8349-minggu-ini.html

PeRmAtA bIrU said...

hurm... objektif pembelajarn tetap tak tercapai.. hahhahaha... guru tu memang kena terangkan lebih jelas kepada murid2..:)

dylla abas said...

bijak sungguh murid2 zaman sekarang (",)

intan_blur said...

a'ah..betul juga murid2 tuh..hahahaha..last2 kantoi cikgu.

Jue said...

chegu chegu, sy pinjam nama chegu utk new entry sy taw ^^

Afikah Aziz said...

ika rasa nak gelak guling2 je bace ayat bebudak tu hehe..lucu je :P

aizamia3 said...

nak memahamkan budak2 memang sukar, lain yang kita harapkan, lain yang kita akan dapat jawapannya.. ;)

JunAina said...

dengan budak-budak perlu straight to the point. tak boleh cakap nak beralas...kalau tak mau cikgu makan hati, lain di ajar lain pula yg dijawab dalam periksa...

padlie said...

silap teknik tu...
lain kali kena guna spesimen lain... ikan ke... ;p

Zara Hannan said...

budak2 sume nak lurus je kan. haha.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

hahaha..

akak penah baca citer lawak ni dulu..kt mana ntah..

eintan nurfuzie said...

PERNAH DENGAR KISAH NI...TP JGN LA UAT BUDAK2 KONPIUS..EHHEHE

Ummi_R❀salici❀us said...

wuishhhh bahaya bahaya hehe....

Hanie_Dew said...

murid tu logik akal dia tinggi. hehehehehe...

Niena Pengembara Ilahi said...

cikgu gen2 ni bla nk bersara :)

Muslimah Optimis said...

hahahha.. ngeng kan budak2 zamans ekarang.. lebih cerdik dri cikgu pon ada dalam sesetengah perkara.. kreatif beno peikiran mereka sampaikan tak terfikir oleh kita

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...