G2M Superfriends

Friday, February 17, 2012

MEMORI JALAN KAKI ke sekolah

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera

Maha Suci Allah s.w.t, Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Kehidupan ini umpama roda. Terkadang kita berada di atas, terkadang kita berada di bawah. Kerana roda itu sifatnya sentiasa berputar, berputar dan terus berputar. Begitulah hidup kita sebagai manusia. Sentiasa ada pasang surutnya.

Pagi ini bumi Tawau masih dibasahi dengan hujan semalaman. Saat ingin memulakan enjin kereta untuk menuju ke destinasi kerja, terpandang akan  saya beberapa kelibat murid-murid sekolah yang bergerak berjalan kaki ke sekolah menggunakan payung. Ada sesetengah yang ditemani oleh ibu yang sentiasa setia mendampingi.
....................................


Tiba-tiba fikiran saya menerawang jauh mengenangkan zaman saya sekolah Menengah Rendah dulu. Seperti juga mereka, dulu saya bergerak ke sekolah pun hanya menggunakan alternatif berjalan kaki. Kasian. Terpaksa tahan hati merempuh hujan dan panas sepanjang perjalanan demi untuk menuntut ilmu.

Bila namanya jiwa remaja akil baligh, mestilah dulu corak kehidupan saya masa tu penuh dengan keluh kesah. Bergerak dari rumah dengan pakaian yang bersih, sampai ke sekolah dengan keringat yang membasahi. Bila hujan turun, lumpur  pula ditempuhi sepanjang perjalanan. 

Mengeluh bila tibanya cuaca sebegini. Bawa jaket dan kasut yang dilitupi plastik agar tidak kotor dicalati lumpur. Malu, segan dan rendah diri semuanya menjadi satu bila tiba di pintu pagar sekolah. Terasa diri ini masa tu pelajar-pelajar perempuan pun tak hingin nak pandang.. wakakaka. Selekeh je samacam (",).

Bohonglah kalau saya tak cemburu melihat rakan-rakan yang datang ke sekolah dengan gaya 'Macho' dan 'Ayu' nya menaiki kenderaan mak bapak sendiri mahupun bas sekolah sewa. Pernah sekali saya menyalahkan mak ayah kerana tidak menyewakan bas sekolah untuk saya macam rakan-rakan yang lain. Hahaha lucuu ..

Apa leh buat. Mak ayah kurang berkemampuan nakkk. Nak buat macam mana. Hadapi saja semuanya  dengan senyuman... ekekeke.. Tima kasi pada mak dan arwah ayah kami atas segala asuhan, bimbingan dan didikan selama ini (",).

Kenangan yang penuh dengan tangisan, senyuman dan air mata kesedihan. Bersyukur dengan apa yang saya perolehi kini. Percayalah, percaturan hidup yang ditentukan oleh Allah s.w.t memang adil untuk hamba-hambanya yang tabah dan sentiasa berusaha untuk memperbaiki hidup. (",)

53 comments:

yana-feehily said...

berkat jalan kaki tu la akhirnya dapat bergelar guru ^__^ tahniah.

lady scooter said...

a'ah.. kitorang dulu pon camtu... kalau time hujan, klau kasut tu tak tukar jadi merah dek lecak...memang tak sah...

Dylla Abas said...

saya dulu pun pergi sekolah jalan kaki juga...kadang2 terpaksa lari pecut bila kena kejar dgn anjing liar..hahaha...lucu betul bila diingatkan balik :)

p/s : morning abg!!

intan_blur said...

slm cikgu..ye cikgu..n3 yg sangat menyentuh hati n mengingatkan akk time dulu2..dulu sek rendah naik basikal @ jalan kaki..basikal pun pakai basikal nenek2 dulu2..yg besar gedabak tuhhh..hhahahahahha..klu pancit terpakse jalan kaki..
bile sek men. memang kene jalan kaki lah..sbb sek tuh betul2 belakang rumah intan.. ;)

Eye_nee said...

tulisan kamu utk n3 ini sgt2 mengimbau kenangan lalu gen2...manakan tidak jika bukan pun hujan melanda kasut tetap juga basah dgn air embun...berjln melintasi kebun getah seawal jam 6.45 pagi..belum lagi perihal peluh yg luarbiasa mencurah gara2 anjing sipenoreh getah berbangsa india terlepas dari ikatan..kepayahan mmg berbaloi utk mengejar sebuah kejayaan...

ieja amieja said...

salam pagi jumaat cikgu..
sesungguhnye pengalaman itu lah yg mengajar kita erti kesusahan..pengalaman yg sama pada diri akak..balik sekolah terpaksa jln kaki sejauh 2km..pagi plk terpaksa g awal berbanding dgn kwn2 yg lain..

Citra NaniZam said...

kata pujangga..
berakit rakit dahulu
berenang renang kemudian
bersakit sakit dahulu
nah skrang senang kan.. syukran

MulutPayau said...

ntry ni mmng mnyentuh hati..akak dulu pun mcm tu jugak....kalau diingtkan kembali mmng bergenang air mata...

Hanis Azla said...

betul sgt tu.. hidup ini bagaikan roda.. tak selamanya kita merasai nikmat dan kepayahan yg sama.. adakalanya ianya menjadi sebaliknya..

Hanis Azla said...

betul sgt tu.. hidup ini bagaikan roda.. tak selamanya kita merasai nikmat dan kepayahan yg sama.. adakalanya ianya menjadi sebaliknya..

Ayuni said...

hm, at least skang dh jd cikgu....sye dlu pun jln kaki, keluarga x seberapa n cukup bersyukur Insyaallah bln 7 nie abis degree....

anitadiana said...

kak ita pun jalan kaki juga dulu..darjah 5 baru ayah belikan basikal...selalu kena kerja dengan anjing..bila cuaca panas...singgah lah rumah sapa-sapa mintak air kosong dahaga..kelakar bila pikirkan balik...bebudak sekang ne untung...

Izan Ishak said...

pengalaman masa dulu betul2 jadikan diri kita menghargai apa yg kita ada skrg kan. mungkin dulu mengeluh... tapi skrg semuanya dah berubah. boleh dijadikan pengajaran bila ada anak2 nnti....

salam perkenalan kembali buat gen2merah...

Ct Aja said...

bersuasah dulu, bersenang kemudian..akang ni alhamdulillah cikgu dah berkejaya..dah berjaya...pasni beli bus k...hihihi

cheqna said...

sekolah rendah mmg jalan kaki sbb sekolah depan umah...
tapi sekolah menengah naik bas ler..=)
naik moto??x sama sekali hehehe

*SiRibenMerah said...

saya dulu kayuh beskal je g sekolah.. takdenya nk dihantar..
sekolah menengah je abah hantar sbb jauh dari umah..tp balik tetap naik bas awam yg tambangnya 60sen tuh.. :P~

AmirFX said...

Haha.. Lumrah hidup bro.. Aku dulu pernah naik perahu gak untuk g sekolah...

Mama Ema said...

akak dulu naik basikal jer...

Citarasa Rinduan said...

masa k.ayu sekolah mmg kakilah yang beri semangat bt k,ayu..
kasut sekolah boh kat atas beg.. kaki pakai selipor jepun

syukur,., skrang dh pakai storm..
itu tandanya...
kita sama2 kenal erti susah....

MaryaYusof said...

Salam cikgu,

Sejarah membentuk siapa diri kita hari ini... Sebab itu kita sentiasa bersyukur atas nikmatNya yg tak terhingga...

Peru sangat ceria hari ini :)

Cikgu pulak mcmana? Kulit tanned tak ...hehehe

dhiera said...

saya dulu naik bas. tapi klo tertinggal bas, balik jalan kaki jugak~

Miss Nadya said...

sedih nad baca entry cikgu ni bha..dulu nad pon pergi sekolah jalan kaki..tapi tinggal di felda tak rasa susah sebab ramai kawan2 jalan kaki sme...

T_T

p/s :: nti kita jumpa di langkawi ya cikgu..:D

cikgu gerak dari tawau nad gerak dari pahang..muehehe..:D

Masz Sidek said...

sy dulu pernah pergi sekolah dgn trak polis... bila sampai depan sekolah... semua tengok sy macam pesalah... hahaha.. bila ingat balik memang kelakar... tak semua budak pernah naik trak polis... kebnyakkannya hanya anak2 anggota jer yg disediakan pengangkutan ke sekolah...

Adylia Qarissa said...

entah kenapa hati dkna tersentuh dengan entry kali ni..berlenang air mata :(

kadang2 kesusahan itu mengajar kita untuk berdikari..kadang2 rasa bersyukur dengan kesusahan yang diberikan satu ketika dulu sebab kesenangan hari nie.

susah mana hidup hari ni bila dikenangkan kembali masa lalu, susah payah mak ayah nak bagi kesenangan untuk anak2, dkna bersyukur sangat.

Allah maha kuasa...alhamdulilah dengan rezeki hari ni...

intan_blur said...

hahahha..betul la cikgu..dah la naik basikal besar kan..pastu bawa laju2 ...sekali beg intan jatuh..abisla buku tu sume jatuh ,,bederet2 jek kat jalan..so kete2 kat belakang tu terus stuck sbb tgh tunggu intan kutip buku2 tu sume..

Cik RoSs said...

Pakai selagi ada,jimat selagi boleh!

cinnamon.com said...

ye lah sudah di tentukan semuanya..ada lg org yg lebih susah,

mengingatkan kisah lama2 tu..
menyedarkan kita..supaya melayu jgn mudah lupa..betul tak cikgu..?

ieda said...

seronok kan ..
tapi akak dulu naik basikal ..
skrg x jumpe dahhh melainkan di kg2 ,... anak2 akak naik basikal ke sek .. ;)

♥cmª shIemª♥ said...

Salam en gen2..
huhu..kat pj ni jarang2 sekali hujannye..tp bila dah ujan..lebat-selebat-lebanya..rahmat.. :)

ermm..teringat zaman sekolah men & rendh..dekat je pun dgn umah..tp perasaan jeles tu ade jugak bila ade kwn2 yg mak pak anta nek kenderaan..ade jugak yg dah ade knderaan sendiri (sek men)..

tp tu lah kan..kehendak klu diikutkan mmg x habis.. :)

Aien Not Alien said...

bersusah-susah dahulu.... hasilnya...dah jadi cikgu, berkat menuntut ilmu dengan cekal biarpun terpaksa berjalan kaki ke sekolah...:)


*salam jumaat bang... ^_^"

Cikgu Ma said...

sekarang dah berjaya menjadi macho, tak perlu jalan kaki..tapi stylo dengan gen2merah...hehe

Iffah Afeefah said...

sedih lak cite cikgu dil ni

serius dlu jln kaki jugak dr drjh 2 smpai tgkatan 3

tapi skola tak jauh mne pon

ujan tak kene lumpur pon

berpanas tu biasalah

*insafi diri tetibe

maszull said...

assalamualaikum...berkat doa ibubapa walau x berjaya menghantar anak dgn bas tapi berjaya mendapat anak yg telah berjaya dlm hidup mereka...:)

aimaniman said...

pengalaman pahit tu la yg mendewasakan kita sebenarnya, x macam anak2 sekarang yg buka2 mata jer dah dihidangkan dengan kemewahan melimpah ruah... takut2 je mereka 'lupa' diri...

Fyqa said...

sy klo nak g skola jln kaki mesti ptg bru smpai. jauh. wuuu

faridah nazurah said...

sayu lak bila baca entry nih..

NOOR FATIN said...

saya sekolah menengah pun pegi sekolah jalan kaki. xla jauh sangat tapi sebabkan panjat bukit turun bukit rasa penat gila. haha dlu ada shortcut nak ke sekolah, lepas tu ada projek lebuhraya duke tu, terus dah xde shortcut. kena lalu jalan besar. naik bas ja la. bas rapid. hehe..

alhamdulillah, bersyukur dgn apa yg kita punya :)

dela said...

pengalaman adalah guru kehidupan... tul x?.. :)

Si BuDaK KaChAk said...

btol tu...dulu sy pun gi skola sndri...

skang ni alhamdulillah boleh hidup sendri...

terima kasih mak...terima kasih ayah...

=)

amy syifa said...

same la..sy pon pernah pegi skola jln kaki..hari2 smpai lmbat sbb smbil jln menyembang bergosip sekali.. =P

LadyBird said...

kenangan itu indah sebenarnya..

sekurang2nya awk ade pglm berjalan kaki ke sekolah..

bg yg xde pengalamn mesti rs jeles sebab xde peluang nk jalan sama kwn2 ke sekolah..

x best pun naik kenderaan ibu bapa ke sekolah.. huhuhu..

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

tringat balik waktu skolah menengah dlu, bangun lambat, kena marah, then g skolah jalan kaki. huhu prnah skali smpai lmbt kena denda brdiri depan semua murid kat prhimpunan.. segan aku :)

3no gr33ny said...

betul la pepatah melayu lama...berakit2 ke hulu..berenang2 ke tepian..bersakit2 dahulu..bersenang2 kemudian..

dan buktinya..tuan hamba berjaya dalam hidup sekarang =)

Yatie Awang said...

samalah kita, itulah kenderaan yang hari2 akak guna nak kesekolah...tengah panas, tengah hujan...

IntaNBerliaN said...

apa yg cikgu perolehi skrg ni berkat dr kesabaran cikgu dulu..

bobiedanbad said...

Mengimbau nostalgia lama, yg kita rasa pahit rupanya manis aklhirnya :)

suha said...

tiap apa yang kita alami ada hikmah Allah bersamanya. pengalaman mengajar. sehingga masanya gen2 boleh berkongsi dengan anak murid. penuh bermakna. semoga adik adik yang berjalan kaki itu juga berpeluang merasa hikmah Allah. :)

Nisa Greennnpanda said...

ok..now sy realize yg sy nie sgt lucky...coz gi skool dlu naik basikal or ayah anta...

tabahnye bdk2 yg kne tempuhi dugaan demi utk ke skool.. >_<

L said...

huhu, hujan... Allah menghantar hujan utk mengajar kita..

Jom baca sebentar..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/menyekutukan-allah.html

~SaL IjOu~ said...

sy pun punya pengalaman perit saat persekolahan..tp ia mengajar kita erti syukur..betul2 bersyukur~ =)

wan nurul hezrina said...

mummy masa sekolah dulu tak jalan tapi naek beskal.mmg jauh..mmg tak gemuk masa tuh=)hehe

Hanie Dew said...

setiap apa yg kita dpt tu ada hikmahnya. mungkin kalau ko dtg naik bas atau kete masa tu ko sombong giler.kan.sapa tau. hehehe.now jadi seorang cikgu yg budiman.

Puan Kutu said...

Alhamdulillah cikgu berjaya berkat ketabahan itu.

sy masa sekolah rendah pernah la jalan kaki sbb dekat dengan rumah.klu dh menengah jalan kaki alamatnya sejam perjalanan baru smp sekolah.hehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...