G2M Superfriends

Monday, February 14, 2011

Laporan Guru Bertugas Mingguan


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, selamat pagi, selamat sejahtera.

Yang Berusaha Tuan Guru Besar, Penolong-penolong Kanan, guru kanan, rakan guru, pemimpin pelajar dan serta seluruh warga SKBPT yang dikasihi sekalian.

Selain tugas rutin, pada minggu lalu saya cikgu Jumadil bersama seorang lagi rakan sejawat saya iaitu cikgu Rasiah Atak telah diamanahkan untuk menjadi guru bertugas memantau dan merekod keadaan persekitaran sekolah. sepanjang minggu lalu. Terlebih dahulu saya mengambil kesempatan ini bagi mengucapkan setinggi-tinggi syabas dan tahniah kepada majoriti atau sebahagian besar warga SK Batu Payong Tawau yang telah berusaha menyumbang terhadap persekitaran pembelajaran yang selesa dan terbaik.

Berdasarkan maklum balas guru, serta pemerhatian guru bertugas sepanjang minggu lalu, proses pembelajaran telah berjalan lancar. Tingkah laku melencong juga didapati tidak lagi dominan dalam kalangan pelajar. Cuma beberapa aspek tertentu perlu diperbaiki lagi agar budaya positif sekolah menampakkan pencapaian yang baik di masa-masa akan datang.

~Kehadiran murid~

Sepanjang minggu lalu, kehadiran murid ke sekolah ini agak baik, cuma dalam hari-hari tertentu menunjukkan sedikit penurunan akibat faktor cuaca yang tidak menentu. Faktor hujan yang berterusan sepanjang hari menyebabkan sebilangan murid terutama yang berjalan kaki ke sekolah tidak dapat menghadirkan diri ataupun terpaksa datang lewat ke sekolah.
(Majoriti murid di sekolah ini adalah datangnya daripada pejalan kaki yang tinggal berhampiran dengan kawasan sekolah).

Beberapa pelajar juga khasnya daripada tahun 5 dan 6 telah terpliih untuk mewakili sekolah dalam sukan MSSDT selama dua hari iaitu pada 8 dan 9hb Febuari (Rabu dan Khamis) di Stadium Kompleks Tawau.

~Disiplin, dan Keselamatan~

Beberapa murid khususnya murid tahap 1 telah ditegur ekoran tindakan mereka bermain dalam keadaan hujan. Akibatnya, pakaian dan kasut mereka basah kuyup sekaligus telah menyukarkan mereka untuk belajar dalam kelas dalam keadaan yang selesa.
Hal ini dibimbangi akan mengakibatkan murid jatuh sakit. Pada minggu lalu juga, hanya seorang murid tahun 6 sahaja yang datang membuat aduan akibat keadaan kesihatannya yang kurang baik. Hasil keizinan daripada Penolong Kanan 1, murid tersebut telah dibenarkan pulang bersama ibunya yang datang mengambil di sekolah.

~Sikap dan siasah~

"Budaya salam menyalam" sebelum ini pernah disebut dalam perhimpunan lalu. Namun terdapat beberapa pelajar yang masih belum mempraktikkan sepenuhnya amalan ini. Murid yang terserempak dengan mana-mana guru di sekitar kawasan sekolah hanya pandang dan lihat sahaja tanpa memberi salam atau hormat kepada guru yang mendidik mereka.

Semoga amalan salam ini kembali dihidupkan bagi membentuk generasi yang berbudi bahasa. Terima kasih diucapkan kepada mana-mana murid yang berusaha proaktif membantu guru-guru mereka mengangkat barang-barang ke tempat yang dituju. Semoga amalan ini akan menjadi ikutan murid-murid lain.

~Kebersihan~

Aspek kebersihan kelas juga perlu ditingkatkan lagi memandangkan terdapat beberapa kelas walaupun tempat telah disediakan tong sampah, namun kertas dan plastik masih lagi bertebaruan di bawah meja. Semasa pulang sekolah, adalah diharapkan semua murid untuk mengangkat kerusi masing-masing ke atas meja bagi memperlihatkan ikilm kelas yang teratur dan kondusif.

Sekian sahaja laporan kami selaku guru bertugas untuk minggu ini. Sekali lagi saya ucapkan terima kasih kepada semua warga SKBPT yang selama ini berusaha untuk mencapai objektif yang telah digariskan oleh dasar pendidikan negara. Teruskan tradisi kecemerlangan SKBPT. Buktikan kepada diri sendiri, orang lain dan dunia luar, SKBPT sentiasa boleh diharap dan boleh dipercayai.

Akhir kata, kami selaku guru bertugas minggu lalu ingin mengambil kesempatan ini mengucapkan selamat menyambut Maulidur Rasul yang akan disambut pada esok hari. Banyakkan amalan sunat dan senitiasa berselawat ke atas nabi junjungan kita Rasulullah s.a.w. Sibukkan diri dengan amal kebaikan dan kebajikan. Mudah-mudahan Allah memberkati kita, Insya-Allah.

Sekian. Wabillahi taufiq wal hidayah.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan selamat belajar... Ngeee~ (",)

~HADAPI DENGAN SENYUMAN~

2 comments:

Anonymous said...

lengkap dan tepat. .. boleh buat contoh untuk laporan saya minggu depan.. tkasih daun keladi...

Anonymous said...

minta izin copy and modify utk laporan saya next week yer...tq

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...