G2M Superfriends

Friday, December 16, 2011

PERCAYA KEPADA DIRI SENDIRI sebelum percaya orang lain (",)

Suatu hari, seorang guru telah meminta Ketua Murid tampil ke hadapan kelas untuk memotong beberapa biji epal dan perlu mengedarkannya  kepada setiap orang yang ada di dalam kelas tersebut. Setelah siap memotong beberapa cebisan epal, murid tersebut bertanya kepada gurunya:

"Siapa saya nak bagi dulu cikgu??"

"Terpulang. Awak bagilah kepada orang yang 'paling awak percayai' dalam kelas ni.."  (",)

Rakan-rakannya yang lain sudah berkira-kira bahawa orang yang paling dipercayai mestilah guru mereka. Tetapi tidak, buah pertama diambil untuk dirinya sendiri terlebih dahulu, sebelum selebihnya diedarkan kepada yang lain.

Setelah selesai, rakan-rakannya bertanya kepada si murid mohon penjelasan.

"Ya, sebab saya lebih percaya kepada diri saya sendiri sebelum percaya kepada orang lain."


Mengapa perlu percaya kepada diri sendiri sebelum percaya kepada orang lain? Cuba kita lihat selalunya hubungan yang akrab bisa jadi permusuhan di belakang hari. Hanya kerana percaya 100% kepada seseorang, diri sendiri boleh jadi dikhianati.

Lihatlah, berapa banyak kes kawan bergaduh sesama kawan hanya disebabkan janji yang tidak dipatuhi. Si kekasih yang menderita kerana dipermainkan kekasih sendiri. Ada pula kes cikgu (org paling dipercayai) tidak bertanggungjawab sehingga mencabul anak murid sendiri. Pendek kata, sedangkan adik beradik boleh bergigit, ini kan pula orang yang asing dalam kehidupan kita.

Apa yang penting, jangan musnahkan diri sendiri dengan percaya 100% kepada orang yang kita sayangi. Hargai diri sendiri dahulu, sebelum menyayangi orang lain. Berhati-hati dalam membuat keputusan yang melibatkan orang lain.

p/s: Entri ini terhasil setelah mendengar luahan sorang kawan yang kena tipu oleh kawan baik sendiri. Kasihan...


~HADAPI DENGAN SENYUMAN~

58 comments:

Citra NaniZam said...

Betul tu.. Dan adalah lebih baik percaya dengan Pencipta kita..

ADEEYA said...

Agreed! :)

Muslimah Optimis said...

satu perkongsian yang bagus.. boleh bercerita dalam kelas ni... :-)

Diyana Munira said...

Spot on!

PeRmAtA bIrU said...

sangat setuju dengan petikan nih... betul percaya diri sendiri itulah yang terbaik... saya pernah percayakan org lain lebih dari diri saya... dan akibatnya saya yang terjatuh... dan kini biarlah saya percaya pada diri saya sendiri... mudah-mudahan saya x akan biar orang yang mempercayai saya sama terjatuh seperti saya dulu...hurm...

whitecappuccino said...

tidak boleh percaya kepada orang lain 100%!

alif ismail said...

Salam...

jalan-jalan sambil bertanya pendapat...

http://bloggeralif.blogspot.com/2011/12/lelaki-jambu-vs-lelaki-macho.html

THE LEKAT LEKIT STORY said...

percaya & sayangi diri sendiri dulu baru org lain

Aisy Nasiha said...

betul, sb diri kita takkan khianati kita sbgaimana org lain mungkin khianati kita

3no gr33ny said...

hamba kagum dengan penulisan seorang cikgu..tersirat dan penuh ilmu..

yakin kita pada diri juga dapat elak diri dari dibuli..yer dak? =)

Apple Pearl said...

kadang2 orang yg kita percya tu larr yg sggup mnikam kita dari blakang..I AGREE WITH U..HEHE

CikGu Ma said...

dlm 1 keadaan percaya pada diri...dalam 1 keadaan terada rendah diri

delarocha said...

salute kat anak murid tu

maszull said...

assalamualaikum dil...kesiannya pada sesiapa yang mempunyai kawan yg tak menghargai erti persahabatan itu...:)

AmirFX said...

Hempuk jer kalau jumpa kawan macamtu.. hihi..

MaryaYusof said...

Couldn't agree more!

~Nana BamBam~ said...

jangan percaya 100% pada orang mahupun kawan kita sendiri ye dakk ?

Nisa Greennnpanda said...

kne p'caye ngan dri sndri...then br la leh b'jaye.. ^_^

Puan Kutu said...

saya pun setuju cikgu.sy mmg percaya diri saya saja,sy jenis yg ssh nak percaya kt org,walaupun org yg paling rapat dalam hidup.Mungkin juga sy nie jenis yang suka memendam n simpan rahsia sendiri.itu hakikatnya walaupun sy nmpk macam tak suka berahsia.hehe..

kena percaya diri sendiri!ewah..

Aien Not Alien said...

entri yang bagus...kepercayaan tu satu bentuk tanggungjawab yang berat untuk dipikul dalam mana2 perhubungan...


percaya diri sendiri lebih baik...

syieda ;) said...

setuju! percaya diri sendiri sebelum percaya orang lain :)

Tiramisu Fatiema said...

betul apa yang dicakapkan..tapi kadang2 terpecaya lebih jugak kat orang..huhu..free2 meh baca jap

http://sifa862000.blogspot.com/2011/12/dugaan.html

Kartini said...

trust no one except Allah :D
kadang2 bila kita bersahabat pun ada sahabt kita yg backstab kita. sabar je lah kan

~SaL IjOu~ said...

Samat pagi cikgu~ ^^
peratusan kepercayaan tu perlu dibahagikan sewajarnya..sy sgt setuju part,"sedangkan adik beradik boleh bergigit, ini kan pula orang yang asing dalam kehidupan kita"...cuma bezanya bergigit ngn adik beradik masih bleh berdamai atas dasar ikatan kekeluargaan..& sememangnya percaya pada diri sendiri itu yg paling utama~ =)

c'axoera said...

lebihkan diri sendiri sebelum lebihkan orang lain :)


http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/kelassss-kau-maria-nak-jadi-filem-star.html

LidiaSuraya said...

Yuppp klo x kita percaya dr sendiri saper la nk percaya kita kn???

http://lidiasuraya.blogspot.com/2011/12/sbpa-mampu-suntik-semangat-baru.html

suzie rahman said...

erm..sy percaya kt kwn rapat sy juga.

diana said...

percaya pada diri bermakna yakin dengan diri sendiri...

lieynanilaz said...

sungguh bijak murid itu buat pilihan...:)

~SaL IjOu~ said...

samat petang cikgu~ ^^

Iffah Afeefah said...

Kdg sy sllu xcye dr sndri

org y duk kte sy kuat
pdhl rse cm lmh je

Yatie Awang said...

betul tu, sbb tu dalam diri perlukan motivasi, percaya diri sendiri kita mampu lakukan apa saja, juga tak mudah ditipu

mazda2992 said...

madil..percaya la badan ko sekarang sdh bertambah kuat dan sihat....percaya la madil...ko seorang pemandu kereta yang berhemah..syabas kawan ku...cuma satu madil..hanya orang yang boleh menilai tenatn tingkah laku diri kita madil..apa pun badan sdh bertambah segar..

EZAD AMIR said...

Btol tu..talk tu yor hand omputih ckp...
Nk cy kt org leh je,tp jgn 100 peratus..mnsia boleh berubah,
hari ni mgkin boleh cy,esok lusa xtaw lg...

ashrafi said...

assalamualaikum cikgu,

wow... Hebat ini!

Sally Yatiey said...

betul2 :)
kita kena percaya kepada diri sendiri dulu sebelum mempercayai orang lain . Lagipun susah nak carik orang / teman yang dapat dipercayai ^_^

Ct Aja said...

bijak.... terfikir lak ade betul nye selamayni asyik percayakan org lain je..

Juliet_iRa~" said...

betul tu cikgu..

kena percayakan diri sendiri lebih dari mempercayai org lain..

pengalaman sy juga..wuuuu

iLa suHaiLa said...

betol! baek caye dgn diri sendiri sebelum percya kat org laen

cik sakura said...

betul..apa2 pun diri sendiri mesti jadi keutamaan..

MamaEma said...

sangat setuju...kita tahu siapa siri kita yg sebenarnya

wan nurul hezrina said...

setuju sangat..percaya diri dulu..kadang bila percaya 100% kat org lain nnt kmdian lain jd nya..biasalah syaitan ttp ada

intan_blur said...

agree cikgu.. ;)

IntaNBerliaN said...

setuju sgt2!!.. tht y kita perlu berhati2 dgn org yg bkn family kita... ;-)

eLL said...

kadang-kadang saya mudah percaya orang, kadang-kadang saya tidak percaya pada diri sendiri

Aien Not Alien said...

*tekan loceng*

Assalamualaikum....sila jemput baca penyudah cerita Cinta Klasik Dari Hati... ^_^"

http://aiennotalien.blogspot.com/2011/12/cinta-klasik-dari-hati-4.html

Hanis Azla said...

bagus entry ni.. jadi peringatan buat diri sendiri.. terima kasih yer..

anitadiana said...

sangggat setuju tentang ini cikgu..bila kena batang hidung sendiri,pedihnya..tak tahu nak cite mcm ne...hingga kini terasa sakitnya...

cinnamon.com said...

kak pun sama..tak percaya! percaya dgn diri sendiri je..

aimie amalina said...

alhamdulillah :)
entri cekgu ni
mmbuat kan mimi lag nak pecaye diri
yaya!

MulutPayau said...

betul tu...akak stuju sngat...kena percaya pada diri sndiri trlebih dulu sblum percaya pada orng lain...

Ct Mawa said...

setuju sgt2..kdg2 ad jugak org yg x percaya kn dri sndri

fiza said...

Betul tu cikgu, setuju sgt². Percaya pada penciptaNYA dan diri sendiri adalah keutamaan sebelum percaya pada org lain

NOOR FATIN said...

setuju sgt! percaya pada diri sendiri dulu baru orang lain :)

Jue said...

betul2..aku slalu nasihatkan parent aku jgn tlalu pcaya dgn apa org ckp mgenai anak diaorg sbb kalau parent sndri x pcayakan anak mereka, org luar lg la

Papa Mifz said...

nak cari yg betul2 kawan sejati mmg susah..hmm..

aizamia3 said...

kita kena percayakan diri sendiri.. bila kita berbuat demikian barulah keyakinan akan lebih tinggi dalam membuat sesuatu keputusan/perkara..

Dylla Abas said...

yakin dengan ketentuan Allah, percaya kepada diri sendiri, baru lahirkan perasaan percaya kepada insan lain..wallahu'alam :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...