G2M Superfriends

Saturday, January 1, 2011

Sambutan Tahun Baru dan 1 Muharram


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat menyambut tahun baru 2011 buat rakan-rakan yang menyambutnya. Sebelum nak tulis entri ni, teringin plak nak memohon maaf andainya entri ini bisa menyinggung perasaan kepada sapa-sapa yang terasa. Hehehehe. Ekceli di sini gua nak cerita sikit pasal sambutan Tahun Baru 2011 yang diraikan penuh gilang-gemilang semalam. 

Dipendekkan cerita, semalam selepas kepenatan bermain badminton bersama rakan-rakan yang lain, cadang nak singgah di bandar jap untuk minum-minum melepaskan penat lelah. Memang lewat petang itu jalan menuju ke bandar Tawau sudah mula sesak. Berderet kereta berpusu-pusu menuju ke Bandar. Sempat juga kami ditahan oleh Polis Trafik yang melakukan sekatan jalan raya di tepi Jalan Kuhara itu. Mujurlah tiada apa-apa saman. Hehehe. 

Oh ye, sebenarnya yang ingin saya nak cerita bilamana aku bila melewati sebuah tempat beribadah orang Kristian (gereja la tu) di tepi sepanjang Jalan Kuhara itu. Kelihatan di ruang legar gereja tersebut penuh sesak dengan kereta dan orang ramai yang berhimpun. Ohooo, baru  saya  ingat, malam ni kan sambutan tahun baru 2011. Sebuah perayaan suci orang Kristian. Patutlah ramai orang berhimpun di rumah ibadah itu. 

Namun jauh nun di bandar Tawau, kelihatan orang ramai mulai sesak untuk memeriahkan sambutan Tahun Baru. Paling padat adalah di kawasan Jalan Dunlop berhadapan dengan Majlis Perbandaran Tawau kerana di situ akan berlangsungnya konsert yang dipersembahkan oleh artis-artis nak menyanyi, melalak dan melompat sana sini. Artis mana saya pun kurang pasti. Yang pastinya kawasan legar itu bakal menyaksikan sorakan padu orang ramai  nak melalak membilang angka detik 12 malam. hahaha

Memang sudah zaman berzaman, tradisinya rata-rata yang hadir pada setiap malam Tahun Baru Masehi ini sudah semestinya adalah orang-orang kita yang  beragama Islam. Terfikir juga aku, orang-orang Kristian pun menyambut perayaan ini di rumah ibadah mereka. Tapi yang menyambutnya melebih-lebih  di tengah bandar adalah orang-orang kita plak. Dari pukul 8:00 sampailah 12:00 malam rata-rata wajah kemelayuan yang memenuhi segenap penjuru bandar Tawau. Turun bandar dengan semangat dan azam baru konon-kononnya. Anak-anak muda plak memekik memekak merempit merempat sana sini...

Tak cukup dengan hantar ucapan selamat Tahun Baru melalui SMS, Facebook pula menjadi medan orang-orang kita untuk meluah azam baru yang meluap-luap. Ada yang gembira dan ada plak yang sedih-menyedih sebab tak sabar menunggu ketibaan Tahun Baru. (Sorilah kawan-kawan jika ada ucapan dan sms ucapan New Year yang aku tak balas tu. Hehheheh).

::::::::::::::::::::::::::::::.................................
Sudah lupa kah kita kawan-kawan----> napa mesti sambutan Tahun Baru Masehi kita bersemangat waja ya? Napa semangat dan keazaman itu bukan kita sudah hijrahkan semasa 1 Muharram lalu? Kalau ikutkan promosi Tahun Baru Masehi ini lebih banyak  dipromosikan di media berbanding sambutan 1 Muharram kan.  Iya,memang itulah hakikatnya.

1Muharram Paling biasa dilakukan ialah membacakan doa akhir tahun dan doa awal tahun sehari sebelumnya. Malah sesuatu yang tidak pelik dan menyedihkan boleh berlaku, apabila ada di kalangan umat Islam kita yang hanya menyedari ketibaan bulan ini yang dikenali juga sebagai Maal Hijrah hanya kerana ia adalah hari cuti umum. huhuhu.. sedih sangat-sangat.

Hmmm, Ok lah kawan-kawan. Cukuplah sampai sini dulu. Nak juga tulis panjang-panjang, tapi dengan kecetekan ilmu yang ada tak terdaya plak aku nak tulis bab-bab agama ni. Kang menyimpang plak.. Tak pasal-pasal plak nanti.hehehe

~HADAPI DENGAN SENYUMAn~

3 comments:

wahida said...

selamat tahun baru...

apijah said...

nak like entry ni

Gen2Merah said...

wahida dan apijah---> thanx

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...