G2M Superfriends

Tuesday, January 18, 2011

Bahaya kuku yang panjang


Seperti selalunya sebelum memulakan PnP dalam kelas,  saya  akan pastikan murid-murid pemulihan yang hadir dalam kelas  saya  dalam keadaan kemas dan paling penting berkuku pendek. Berkali-kali aku pesan sama murid-murid ini bahawa kuku yang panjang mendatangkan banyak masalah terutama kepada kesihatan kita. 

Selalu saya pesan minta semua murid balik rumah pesan sama mak tolong potongkan kuku kamu yang panjang itu. Tau lah kanak-kanak ni kalau dah bermain macam-macam yang telah dipegang. Geli la nak tengok orang yang berkuku panjang ni.. weeeeee~

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau
pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh
atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang
berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti
memerahsantan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa
ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam
kepala.

Sumber [klik]

Ada beberapa orang murid dalam kelas saya yang berkuku panjang macam ni. Berkali-kali dah pesan---> balik rumah minta mak tolong potongkan kuku yang panjang itu.Wat cara macam mana pun takda tindakan juga. Janji esok esok tapi tetap macam tu juga.  

Hmmm, mungkin murid-murid ni selalu terlupa nak bagitau ibu bapa dorang kan. Tapi as a parent patutnya ambil perhatian sikit lah pasal kesihatan anak-anak mereka tu. Takkan lah pemotong/penyepit kuku yang berharga ada yang kurang dari RM1 tu tak mampu nak beli.


~HADAPI DENGAN SENYUMAN~

2 comments:

MAPPIAU said...

hehehe nasib baek kuku saye pendek kalo tak musti kene marah ngan cekgu jugak ni kang hikhikhik.

HaiDa HiDa said...

teringat zaman2 sekolah dulu.. kalau satu yg pnjng sekali kne cubit kt kuku tu.. kalau 10, 10 kali kne cubit.. aduhhhh.. hehee.. tpi mmg x suka kuku pnjg, x selesa..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...