G2M Superfriends

Friday, June 22, 2012

Sifat TAWADHU' dalam diri


Tawadhu' adalah sifat merendahkan hati dan menundukkan diri kepada kebenaran dan menetapkan diri kepada usaha-usaha kebenaran. Sifat tawadhu' yang terdapat dalam jiwa akan menjauhi sifat sombong dan takbur.

Orang yang tawadhu’ adalah orang menyedari bahawa semua kenikmatan yang diperolehinya adalah datang daripada Allah SWT. Tidak terpalit pun sedikit di dalam hatinya sifat kesombongan dan merasa lebih daripada orang lain. Mereka juga tidak pernah berbangga (riak) dengan prestasi kejayaan yang telah dicapainya.

Orang yang tawadhu' akan tetap rasa rendah diri, dan sentiasa menjaga hati, ibadah dan amal solehnya hanya niat kerana Allah SWT.

Sentiasa amalkan sifat Tawadhu' dalam diri sendiri. Salam Hari Jumaat buat semua (",)


55 comments:

~Sweet Honesty~ said...

semoga kerja yg amalan kita diterima Allah..aminn..

Selamat Hari Jumaat cikgu..(^_^)

Cik Beruang said...

bersederhana & ikhlas dlm melakukan apa jua pekerjaan :) Insya Allah

AmirFX said...

Selamat Hari Jumaat bro..

Mak Wardah said...

Salam Cikgu. tkasih saling mengingati, moga Allah sentiasa berkati kita semua, Ameen

Aien Alien said...

Salam Jumaat banggg :)


perkongsian yang bermanfaat untuk semua....sama2 kita semua amalkan.

:: Mrs.Eady :: said...

Assalammualaikum pagi jumaat cikgu :)

encik Cool said...

salam...semoga dimurahkan rezeki dan dikuatkan iman..

Kakzakie said...

Merendah diri bukan utk dipijak tapi ianya sifat yg syumul...

Eye_nee said...

Sifat yg terpuji...menjadi padi yg berhasil biar tunduk menyembah bumi....

Marya Yusof said...

As salam Cikgu,

Hola! Como estas?

Segala2 dtg dr ALLAH, siapalah kita ni nak bermegah2, riak serta menunjuk2 kelebihan yg kite ade pd org yg tak suka pun pd kite... Akhirnya segala kembali juga pd NYA... Kita lahir miskin, mati pun dlm kemiskinan....

maszull said...

assalamualaikum cikgu dil....semangat yg begini memang amat2 disegani dan dipandang tinggi semoga kita semua mempunyai sifat2 tawadhu' ini...insyaAllah...;)

QueeN TerataI said...

salam jumaat Gen2. dah sihat ke arini? terima kasih utk entri.. sgt bagus utk kita slg ingat menginagti spt jauhi sifat sombong dan perlu sentiasa merendah diri.. :)

[PCL] said...

jauhi kami dari sifat 'riyak' ya Allah...

pok amai-amai said...

Insya-Allah! Terima kasih cikgu krn igt mengingati.

eLL said...

cikgu, tak rendah maruah kita kalau kita merendah diri kan

3no gr33ny said...

bukan mudah nak jadi tadawadu'..masyaAllah

cinnamon.com said...

manusia selalu berckp mengenai org itu,dan orang ini,kita juga harus belajar ganti nama diri,,khas utk manusia..

alangkah beruntungnya pokok,atau binatang hya berzikir.kalaulah kita menjadi pokok,dah tentu kita berzikir skrg ni..apa2 pun kita patut bersyukur dan Allah tahu,apa yg kita tidak tahu..

aizamia3 said...

kita patut bersyukur dan sentiasa ingatkanNYA..

salam hari Jumaat cikgu.. ;)

♥ Nana BamBam ♥ said...

InsyaAllah, semoga dijauhkan dari sifat sifat tersebut..aminn

Dylla Abas said...

hmm..tawaddu'...bersyukur nya kalau dapat berada di golongan begini...sama2 berusaha jom ^_^

Nur-nba said...

Sesungguhnya tidak rugi andai kata kita merendah diri.. Tentu besar ganjarannya di sisi Allah.

ABU said...

Betul la.. Jgn sombong, merndah diri dn tunduk berjalan di bumi Allah..

Papa Mifz said...

kagum dgn gmbr batu bersujud tuh...kuasa Allah kan...

IntaNBerliaN said...

moga kita sentiasa menjaga tgkah laku kita... jgn angkuh..

delarocha said...

amat baik jika sifat ini dapat diamalkan dlm kehidupan seharian

L said...

semoga dapat melatih diri jadi tawaduk.. hmm bukan seng kan..

Iffah Afeefah said...

suke tgk gamba2 tu

Kancil 8349 said...

peringatan untuk semua

Bitt (doubleIS) said...

tq 4 remembering ;)
gua follow :)

onie said...

semoga kita ada sifat itu,insyaAllah

Hafizin Jamil said...

siapa kita untuk sombong dan tinggi diri dengan pencipta kita kan..?

MamaEma said...

INSYAALLAH...dan ALHAMDULILLAH..

ieda said...

aminnn semoga amalan kita di berkati dan dirahmati allah .. ;)

whitecappuccino said...

sifat yg perlu ada pada kita..

rieda_ffya said...

amin..semoga kite pon tergolong dlm golongan itu kan cikgu..

aizamia3 said...

psstt: camne keadaan cikgu sekarang..? semakin sihat..? Alhamdulillah.. ;)

Daud said...

betul tu dil...usaha utk tawadhu dlm hdup ini...

THE LEKAT LEKIT STORY said...

semoga kita di jauhkan dgn sifat2 riak

MulutPayau said...
This comment has been removed by the author.
MulutPayau said...

terima kasih kerana mngingatkan....

Hasrina said...

insyallah

Hanie Dew said...

that's right.salah satu nya bersyukur atas sekecil kecil nikmat yg kita dpt. udara.

Cikgu Ma said...

bukan senang membina kerendahan hati...sesekali kita alpa, mesti mahu di ketahui umum apa bakti kita...

Nur-nba said...

Salam.

Cikgu Dil, Kak Nur jemput Cikgu Dil untuk join GA...

Ini linknya :
http://cetusanrasa-nba.blogspot.com/2012/06/my-birthday-giveaway-2012.html

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

always humble :)

alin said...

muhasabah diri... hakikatnya kita semua sama.. moga kita semua tawadhu', kekal tawadhu' dan akan sentiasa bertawadhu'

Adylia Qarissa said...

dah sihat??

ILA HonEyBuNNy said...

nice entry.

terima kasih kerana mengingati..:)

Ezad Skytech said...

harap2 dijauhkan la daripada sifat2 sombong dan takbur ni..sentiasa la merendah diri..

blog-tips-kurus said...

thanks gen2 merah. kita ni selalu kena diingatkan.. :)

anitadiana said...

bila boleh jadi mcm ne cikgu...

Ct Aja said...

InsyaAllah... time kasih cikgu...

~Sweet Honesty~ said...

hehe..ingatkan sudah lupa sama anak murid..(^_^).. thanx alamatnya ya.. harap sabar menanti..(^_^)

aizamia3 said...

lama menghilang..
mesti sibuk dengan pelbagai xtvt anjuran sekolah.. ;)

Masz Sidek said...

Semoga sifat tawaduk ni ada dlm diri kita... amin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...