G2M Superfriends

Thursday, June 21, 2012

Kasih EMAK


Dulu masa zaman kanak-kanak, untuk mendapatkan perhatian dan kasih sayang mak memang payah. Itu pandangan tidak matang aku lah masa tu. Pemikiran budak-budak lah katakan. Hehe. Yelah, dulu saya asyik-asyik kena marah kena cubit. Tapi kalau adik-adik yang lain selalu saja kena manja-manja, kena sayang-sayang. 

Semua kehendak adik-adik saya kena layan. Kalau saya nak bermanja-manja memang tak berpeluang. Mana saya tak cemburunya. Kalau nak beli barang di kedai, asyik-asyik saya saja yang kena kerah. Adik-adik yang lain sedap-sedap je goyang kaki di rumah. Tak adil betul. hehehe.. Kini baru saya sedar. Mengapa dan kenapa.... (",)

Tapi paling best bila saya jatuh sakit.  Di situ lah peluang untuk mendapatkan perhatian kasih sayang mak. Bila dah sakit, semua permintaan saya kena layan. Semua apa yang saya nak dipenuhi. Seronok kan. Masih terngiang-ngiang lagi dalam ingatan bila mak sanggup dukung saya berjalan kaki untuk mendapatkan rawatan di Hospital. Mak memang insan tabah demi kasih sayangnya kepada kami.

Itu kenangan zaman kanak-kanak berpuluh-puluh tahun yang lalu. Kini umur saya dah meningkat dewasa. Kasih sayang emak tetap tidak berbelah bagi pada kami. Ketika saya sakit ni pun mak selalu menjenguk dan menanya khabar perkembangan kesihatan saya. Alhamdulillah, mak tetap insan yang terbaik dalam hidup kami.

Gen2Merah----> masih belum sihat sepenuhnya (",)


39 comments:

dee said...

patutlaaaaa :p MC MC! haha

IntaNBerliaN said...

SEMUA MAK SAYANGKAN ANAk2nya... kdg2 mereka tak tunjuk je.. sy dulu pun pnh pikir cam cikgu gak...

tapi bila makin besar & dah dapat ank, sy makin memahami perasaan seorang ibu :-)

Aisy Nasiha said...

emak, ibu, mama, mami, umi ni memang mendahulukan anak-anak daripada semuanya.. tengok anak je rasa hilang penat... ni cikgu ni mcm anak sulung yg manja dgn mak nampaknya,...ai, bf dia kena maik hati mak cgu dulu ni...

MAY said...

miss my mom kat kg.die tak sihat sekarang.. ;(

Mak Wardah said...

salam.

Cijgu, kasih sayang ibu tiada tolok bandingannya.

Iffah Afeefah said...

mak tak pernah bezakan kasih syg

cikgu dil nkal sngt kot dlu2

:: Mrs.Eady :: said...

untunglah ade emak yang baik :) jaga mak baik baik ye...

mak saya ade lagi tapi kami lebih kepada biase je...hehehe..sb saya rapat dgn abah :)

Dylla Abas said...

kasih sayang seorang ibu memang tiada tandingan..balas la jasanya selagi berpeluang :)

p/s : cepat2 sembuh ye abang..rajin2 makan ubat tau!!

Aien Alien said...

hikmah ditimpa sakit...dapat bermanja dengan mak. hehe....sebagai anak yg paling tua memang jarang2 dimanja mak. tapi sebenarnya kasih sayang mak sama rata dengan semua anak2. kita je yg kadang rasa mcm tak adil. hehe

Adylia Qarissa said...

alaaa...ciannya...demam punya pasal nie sampai rindu mak.. ;p

semoga cepat sembuh ;)

maszull said...

assalamualaikum cikgu dil....itulah kasih seorang ibu sentiasa akan sayang pada semua anak2nya tidak ada bezanya....:)

JunAina said...

Kecik2 mak buat semua tak betul padahal kalau marah itu untuk kebaikan. Bila dah dewasa baru faham, marah sebenarnya kerana mak sayang!

mayangsayang said...

alamak Gen2 teringat plak kat arwah mak saya, masih lagi bersedih .. baru aje meninggal dunia pada bulan Mac aritu.... sedihnyer huhuhuhuhuhu.. SAYA SAYANG MAK SAYA ......

Cik Beruang said...

skrg ni saya tgh demam. kebetulan ni balik kampung. mak layan segala2nya. siap ingatkan suruh mkn ubat, makan itu ini. kalau sensorang tu rasa sunyi kalau sakit tp xda mak nak ingatkan itu ini :)

ieda said...

bila ingat2 balik sayu kan
rasa x nak bersalah dan tinggi sore ngan mak ( ekek akk lah tuu ) tapi skrg nak jaga sgt2 dia ..

insyaallah dikk kalau kita panjang umur , pasti kita akan jaga dia sebagaimana dia menjaga kita
skrg anak2 akk selalu cakap ibu sayang tokmi sbb tuu kami sayang ibu .. aikkk ekekek mana dpt idea cakap macam tuu pun x tahu ekeke ;)

get well soon dik ;)

Masz Sidek said...

waktu sakit memang suka meminta2 kan... time tulah apa yg di minta kita dapat... biasanya kita minta nak makan apa, mesti dpt...

waktu zaman kecil2 dulu... bila mak suruh ni suruh tu.. mesti kita mengomel tak suka... kenapa aku?... kenapa tak suruh adik2 lain?...
sekarang bila fikirkan balik.... baru kita tahu kenapa mak suruh kita... sbb mak percayakan kita dan dia tahu kita mampu buat berbanding adik2 lain... dan di situlah terletaknya harapan dia kpd kita...

p/s : panjang pulak komen kali ni.... heheheh

Eye_nee said...

Semua kita rasanya kan cikgu masa kecik2 akan rasa begitu..mak sayang dia lebih..mak tak sayang kan kita..tp bila dah dewasa ni dan ada anak2 pula..bila anak2 ckp benda yg sama ttg syg yg lebih dan terkurang baru kita lebih memahami zaman semasa kita memberontak mohonkan perhatian dari mak dahulu....

yana-feehily said...

klu time tak sihat, org yg paling kita igt mesti la mak kita kan..sbb mak adalah org yg paling caring..huhu...rindu mak..

Rai said...

semoga cepat sembuh.. sedih bila ingat balik pengorbanan emak.. sedangkan kita..nak berkorban masa pun kadang2 tak sanggup..

QueeN TerataI said...

ksh syg mak mmg tiada akhirnya.. malah itulah ksh syg yg hebat cuma kita anak2 selalu saja melupakan ibu bila dewasa...

~Sweet Honesty~ said...

kasih mak memang tiada tandingan.. tetiba teringat mak di kg..huhu.. moga cepat sembuh cikgu..(^_^)

Cinta Misteri said...

Rindu mak lah ni eh....syian..mak jauh, klau tk msti mk dh suapkn mkn.

aizamia3 said...

dulu, kalau tak sihat, mak paling risau.. sekarang, kalau boleh takmo mak risau..

moga cepat sembuh ye cikgu..

psstt: akak pun baru je ok dari demam teruk sejak Isnin lepas..

Rtp Farra Arisha said...

anak-anak kecil tidak lari daripada pemikiran tertutup dan tidak matang, dan itu adalah normal. apapun kasih sayang bunda dan ayah sentiasa berpanjangan. :)

fiza said...

Cikgu demam sebab rindukan mak lah nih ☺☺

L said...

bila mak suruh kita buat keje tu maknanya mak syg kite la.. bukan mak tak suka kita..=D

jom singgah sekejap..=D
http://lolz-l.blogspot.com/2012/06/still-jahat-walaupun-dah-solat.html

Yatie Awang said...

akak paling best sebab akak anak bongsu heee

THE LEKAT LEKIT STORY said...

walau mak kadang2 garang & kita rasa mcm dia x sayang kita masa kecik.. tp time sakit kita blh nampak betapa dalamnya kasih sayang seorang mak. Bila dah besar & dh ada anak sendiri.. kita akan mulai faham dgn sendiri kasih sayang seorang ibu/ayah tu..
Semoga cepat sembuh..

TF said...

mak sanggup je berkorban utk anak2..nak tengok anak dia bahagia..cukup kasih sayang semuanya..tak terbals rasanya..jasa mak..tanpa mak sapelah kita kan..betul bila sakit mak yg risau..

cinnamon.com said...

baru aje nak datang sini..sibuk sungguh..!!

beruntung masih ada emak..bila sakit masa sakit dulu2 rasanya tanggung sendirilah...klinik pun tak pergi rasanya..biar2 lps tu baik aje..

entah tak ingat..rasanya tak pernah pun org bawa ke klinik...

Nur-nba said...

Sesungguhnya kasih bonda sampai ke syurga.. Moga Allah mempermudahkan semua urusan bonda kita di kampung..

cheqna said...

mkn ubat ke tak ni dik??
have a good rest ok =)

delarocha said...

moga cepat sembuh, rehat dan rajin2 mkn ubat

AmirFX said...

Semoga cepat sembuh bro.. Kena banyakkan minum air kosong...

3no gr33ny said...

kasih sayang seorang ibu tiadak tolak bandingnya walaupun dari seorang ayah kandung sendiri..kehilangannya sangat2 dirasai

aReLaN said...

kasih ibu membawa ke syurga.masa sekolah dulu, tak pernah lak saya sakit sampai tahap gi klinik ke apa.hehehehe

-gedek! said...

tengok gambar2 tu... uncle tertunduk malu...

onie said...

kan,bila sakit time tu la dapat kasih syg lebih,hihi...tu kita kena ingat pegorbanan mak tu,tersangat la besar .... get well soon gen2 merah :D

MamaEma said...

rindu kat mom di sana..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...