G2M Superfriends

Friday, March 16, 2012

KEHIDUPAN kita hari ini

Hari ini, masyarakat telah terperangkap dengan sistem pembangunan yang menjadikan seseorang individu itu mementingkan kewangan, kebendaan, kebebasan, dan keseronokan.


Hari ini kita hidup dalam masyarakat yang menilai orang pada luaran, membuat andaian pada penampilan berdasarkan apa yang kita pakai. Masyarakat hari ini tidak lagi melihat 'nilai rohaniah' seperti integriti dan kejujuran.

Kehidupan kita hari ini merupakan kehidupan yang bercorak materialisme. Di mana cara hidup pada hari ini lebih bercorak kepada kehidupan yang lebih membazir dan mementingkan diri sendiri daripada hidup bermasyarakat yang berlestari. 

Etika kehidupan masyarakat pada hari ini sudah mulai susut. Segala kejayaan tamadun manusia diukur dengan wang ringgit dan kebendaan yang dimiliki. Hari ini kebanyakan orang berkejar-kejar untuk memperolehi keuntungan, kekayaan dan kemewahan daripada tuntutan nilai-nilai keagamaan.

Hari ini orang lebih menyanjung orang kaya yang sombong daripada orang miskin yang berbudi bahasa.

66 comments:

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

i like this entry.. anti materialism people`

amy1906 said...

tue lah,susah gak nak cakap orang sekarang nie......

AmirFX said...

Duit adalah segalanya sekarang nie...

Eye_nee said...

bila budi bahasa dan kutulusan dimiliki dgn cara membelinya tidak mustahil nilai2 itu akan menjadi sombong dan bongkak setiap hari...

SURIA AMANDA said...

lumrah zaman sekarang...yg tinggi kehidupan di puji...yang dibwh dipandang seperti sampah...

fiza said...

Adat manusia, yg kaya di pandang tinggi...yg miskin di pandang rendah. Duit adalah segala2 nya pada zaman skang nih.

Nora Shahaira said...

tu la realiti kehidupan..
sebelum berkenalan atau menegur...tengok atas bawah..depan belakang dulu...apa brand ada pada badan org tu...sedih...

Aien Not Alien said...

realiti hidup kini...banyak duit disanjung tinggi melangit, dah pernah kena dengan layanan berbeza ikut kelas duit/harta semua ni.... :(

3no gr33ny said...

apalah guna duti tinggi melangit andai tiada budi bahasa pada orang lain...semacam duit bleh dibwa kemati saja mahu disanjung yang kaya sbegitu rupa

Mama Ema said...

suka baca entry ini..semuanya betul

Sunah Sakura said...

sekarang ni semua orang tengok orang kaya aje...orang kaya je mampu beli amah... #eh hahahahhaha~

anitadiana said...

cikgu ..kak ita suka entry ne..betul tu...sori ..bezy ..baru dapat singgah...

anisalya said...

zaman sekarang, zaman yang mementingkan segala2nya kecuali budi bahasa dan amalan agama.

Mr.Clive said...

buktinya org lebih menyanjung org kaya yang sombong dpd org miskin yg berbudi bahasa,pergilah ke mana2 event,celebrity ke,corporate ke,pattern nya jelas kelihatan =_=

Santri T.P.I.N.I said...

betul tu cikgu, saya sokong statement dalm entri ni... skrg org lebih hormat dan tabik yg kaya je walaupun orgnya tak berbudi bahasa, yg miskin dipandang hina....

Hanis Azla said...

pada akak, biarlah miskin harta asal jangan miskin budi bahasa.. tp klu kaya kedua2nya tentulah lebih baik lagi.. cuma kenalah sentiasa merendah diri..

Jue said...

aku slalu handle event tlg bos aku
seyes kkdg aku x bape bkenan ngan org yg lyn lbih org yg berpangkat pastu yg berpangkat tu kekwat x hingat

cIk JanNah said...

salah satu tanda2 kiamat dah mula nampak. zaman kini smua pakai duet. smua nak kaya. org kaya makin kaya, org miskin makin tertindas. tak adil kan?

Hanie Dew said...

materialistik itu mungkin jadi salah satu keperluan tp tak perlu la nak berlebihan.

dan aku anti hal yang membeza bezakan darjat dan kedudukan berdasarkan pangkat dan wang ringgit. sangatlaaaa..

daannn..itu kehidupan akhir zaman..

Ayuni said...

betul, semua nk duit....tp keje x berkualiti....

IntaNBerliaN said...

eee sy xsk betoi dgn org kaya yg sombong tp alhamdulillah la setakat ni saya xpnh jupe lg yang macam tu.. biasa yg saya kenai smeuanya jenis yg pemurah.. :-)

tp kan, kdg2 org2 biasa ni pulak yg takut nak kwn dgn yg kaya...

NOOR FATIN said...

bila mewah, kita jadi lupa diri. biarlah miskin di dunia asalkan tidak miskin di akhirat. kehidupan di dunia hanya sementara.. :)

blog-tips-kurus said...

kena seimbang dunia akhirat..

budak penjara said...

3 ari lps ak kena kursus integriti..lbih kurang camni la motivasi diorang..hehe

budak penjara said...

3 ari lps ak kena kursus integriti..lbih kurang camni la motivasi diorang..hehe

cheqna said...

sangat setuju..
orang yang kaya duit tapi miskin budi bahasa itulah yang disanjung
orang miskin wang ringgit tapi kaya budi bahasa tidak dipandang....

c'axoera ヅ said...

itu hakikat dan kenyataan hati ini cikgu..

Ct Mawa said...

btul 2..duit bukan boleh beli kehidupan / kebahagiaan..tp,,nk kehidupan & kebahagiaan perlu kn duit..that's why la manusia mcm ni..kn??

fizafantagirO said...

Makin maju dunia .. makin hilang sifat santun manusia kan ..

cinnamon.com said...

jangan kita beranggapan begitu..Allah beri kesenangan dan kesusahan adalah ujian semuanya.

kita berckp seolah2 kita tak redha dgn Allah.

semalam bersembang dgn husband mengenai perkara ini..
bila dgr penjelasan suami,terasa betulnya..

kita kena bersyukur dgn apa kita ada,dan jgn sesekali mebandingkan itu dan ini,kita selalu terfikir tentang mcm2,ini boleh menyebabkan goyah dan rapuhnya hati ini.

Gen2Merah said...

@cinnamon.com
terima kasih cinnamon atas komen ini... maksud entri di atas, hari ini nilai2 murni manusia kian terhakis ekoran berlumba2 dgn kemewahan dunia.

Tiada maksud entri ini mengenai rasa tidak bersyukur keresahan atau tidak redha dengan ujian Allah swt..

Terima kasih membetulkan atas segala kesilapan dan keterlanjuran..

Kamsiah said...

dunia akhir zaman..semuanya rm..rm..rm...
anak saman bapa,bapa saman anak,semuanya demi rm...

aimie amalina said...

simple :)
tapi tu la realiti skrg kan
huhuhu

sedih bile pk..

cinnamon.com said...

kak pun tak ada maksud apa2,

maaf juga kalau komen kak begitu..

kak dah lalui mcm2 jenis manusia,jadi kak lebih terdorong untuk berfikiran positif.

biarkan mereka dgn keseronokkan dunia,biar Allah urusankan mereka..

maaf ye cikgu.kalau cikgu ada terasa hati.saya mohon ampun dan maaf.

dhiera said...

tak boleh nak kata tak dgn entri ni sebab memang betul pun~

Puan Kutu said...

hakikat dunia sekarang,nak tak nak kena terima.diskriminasi ada dimana2..:)

delarocha said...

manusia kini lebih mengejar hal duniawi

MulutPayau said...

itulah realiti kehidupan sekarang.....

THE LEKAT LEKIT STORY said...

setuju! sebab tu wujudnya perkataan bodek sbb wujudnya spesis manusia yg suka menyanjung org kaya yg sombong & memandang rendah pada org miskin yg berbudi bahasa

Ezad Skytech said...

perkara macam ni mmg berlaku...realiti...

fatin amalina husna said...

hurm..sdeyh kan bila dah jd mcm nie..

btw..sory sebab lmbat reply jejak..^^V

L said...

setuju.. hurm... manusia , nama pun manusia. kalau tabur duit pun kompem kejar.. kita tewas dgn duit...

whitecappuccino said...

itulah kehidupan hari ini..kelebihan material yg jadi sanjungan.

CekbOlat-bOlat said...

ehmm.. mmndg kemewahan =="

Papa Mifz said...

wasatiah itu perlu...

Mimi Suke Cupcakee said...

betul2,,pasal duit apa pun boleh jadi..hadoi

aimaniman said...

betul tu.. smua org menilai dr luaran jer... sbb tu pilihan tok jd isteri bukan lg pd agamanya tp pd harta benda dan rupa wajahnya..akibatnya, inai masih merah dah turun naik mahkamah..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

Berusaha kejar kejayaan dan harta dunia seolah-olah kita hidup seribu tahun lagi



Beribadat bersungguh-sungguh seolah-olah kita mati esok hari

Kakzakie said...

Kalau miskin tapi kaya pekerti yg dibanggakan masih beruntung tapi kalau dah miskin material tapi miskin juga pekerti jadilah insan rugi segala-galanya....

Cikgu Jaja™ said...

betul..jaja pon perasan keadaan mcm tu..its getting worst. padahal xkemana2 pon dgn harta menggunung..sibuk nk berkepit dgn yg berkepuk poket jer..hmm

semoga dijauhkan hati2 kita dari khayalan harta..semua mcm angin lalu je..sekelip mata kalau Allah nk tarik, abeh...

Mr.Clive said...

apa khabar bro? sehat?

LidiaSuraya said...

Iye la kan. Dah lumrah yg kaya disanjung.. Yang miskin?? Huhuhu... Tp apa pun ia bukan punca utk kita tidak sentiasa berbudi biatpun x kaya. Hati mesti mau baik. Kekayaan sebenar adalah mmbuat orang keliling kita sentiasa happy.

khairul said...

TQ singgah i folooooooo

QasehnyaRania said...

realiti kehidupan masa kini kan cekgu..cekgu sehat ?

Hanie Dew said...

happy weekend cikgu madil.

Ckin Kembaq said...

akhlak mulia takkan mampu dibeli oleh wang ringgit..begitu jugak bdaya yang baik...takkan punya la.. ^__^

NOOR FATIN said...

saya tag awak, kalau rajin buat tau :)

http://anakmama89.blogspot.com/2012/03/segmen-sentap-bersama-yadz.html

NOOR FATIN said...

saya tag awak, kalau rajin buat tau :)

http://anakmama89.blogspot.com/2012/03/segmen-sentap-bersama-yadz.html

maszull said...

assalamualaikum cikgu dil...yer la itulah adat resam dunia yg kaya disanjung yg miskin dihina dan dimanakah hilangnya nilai2 kemanusiaan skg ini...:)

Eera Shera said...

hanya pandang harta dan kuasa aje

yad'z said...

yup.. betul.. orang sekarang ni, harta come first, budi bahasa tolak tepi.

Dylla Abas said...

bila hidup ber'tuhan'kan duit...memang macam ni la jadinya..moga2 kita semua dijauhkan dari sikap begini ye :)

Rapunzel Cikilolo said...

betul seorang cikgu la awak :)

tie gadies said...

nice to know you =)

Mak Wardah said...

Suka sangat n3 ni. Nice blogwalking...Salam perkenalan

Iffah Afeefah said...

Ye manusia sungguh pelik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...